طراحیِ عینک آفتابی براساس کهن الگوهای هفتگانۀ زنانه

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 گروه طراحی صنعتی، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر تهران

2 عضو هیئت علمی گروه طراحی صنعتی، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران، ایران

چکیده

   شخصیت انسان، یکی از عوامل تعیین‌کننده در تمایلات و نوع نگرش اوست. نظریه‌های مختلفی در حوزۀ شخصیت‌شناسی توسط نظریه‌پردازان حوزۀ روان­شناسی ارائه شده‌ است. یکی از این نظریه‌های شاخص، نظریۀ روان­شناسیِ یونگ در باب کهن‌الگوهای اسطوره‌ای است، که بیانگر میزان نفوذ هر کهن‌الگو در درون هر فرد می‌باشد. هدف این مطالعه، استفاده از این نظریه به ­عنوان مبنایی برای ایده‌پردازی و خلاقیت فرمی و تنوع‌‌­بخشی به راه‌­حل‌های طراحی بوده است. بدین منظور، عینک آفتابی، به­ عنوان محصولی که بازتابی از علایق افراد است و به همین دلیل نیازمند تنوع فرمی گسترده‌ای است، برای انجام مطالعات طراحی، انتخاب شد. برای تحقق هدف ذکر‌شده، از روش ­های طراحی مشارکتی و هم‌آفرینی فعال، جمع ­سپاری، مدلسازی هم­ زمان، پرسشنامه و مصاحبه استفاده شده است. گروه ­های هدف مطالعه، تقریباً در تمام مراحل روند پروژه مشارکت داده شده‌اند تا طرح ­های نهایی، متناسب با سلیقۀ هر کدام از تیپ­ های شخصیتی شکل بگیرد. اما نتایج نشان داد افراد در موقعیت­ های مختلف بنا به نفوذ انواع کهن‌الگوها و نه صرفاً کهن‌الگوی غالب، در خرید تصمیم می‌گیرند. بنابراین روش «طراحی کهن‌الگویی» که نامی است که توسط نگارندگان برای این رویکرد در طراحی انتخاب شده، به­ عنوان یک رهیافت بین رشته‌ای، می‌تواند در قالب یک روش تسهیل‌گر ایده‌پردازی و تنوع بخشی به طراحی، در فرایندهای طراحی و نه پیش‌بینیِ دقیق نوع انتخاب افراد به‌کار گرفته شود. در همین راستا، یافته‌های مطالعه نشان داد که در فرایند انتخاب، افراد می‌توانند تحت تأثیر شرایط و انگیز‌ه‌های خرید مختلف، انتخاب­ های متنوع و متفاوتی داشته باشند که حتی با کهن‌الگوی غالبشان در تناقض باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Design of sunglasses based on seven feminine Archetypes

نویسندگان [English]

  • Mahdiye Javan Haghparast 1
  • Mahdi Asl Fallah 2
1 University Of Art
2 Instructor, Industrial Design, University of Art, Tehran
چکیده [English]

Human personality is one of the determinants of individuals’ decision making patterns. Up to now, several personality-based theories have been published by psychologists, and one of them is Jung's theory of mythical archetypes, which illustrates the extent to which each archetype has penetrated within each individual and believes they are patterns of people, behaviors, or personalities. In this regard, the aim of this study is to use this theory as a basis for formative ideas and creativity and to diversify design solutions. With this in mind, as personal products are more reflective based on individuals interests, so, the sunglasses were chosen as the case study in design process. In order to achieve this goal, participatory design and active co-creation, crowed-sourcing, simulations, questionnaires and interviewing tools have been used; Also, in order to achieving the results tailored to the tastes of various personality Archetypes, the target groups have been involved in almost all stages of the research process. The results of the study showed that "Archetype-based Product Design", the name chosen by the authors for this approach in design, as an interdisciplinary approach, can be used as a facilitating approach for diversifying ideas and design processes. The results, show that participants don’t choose designs just based on their dominant Archetype and their decision making process may vary in Different buying conditions and incentives. Therefore, "Archetype-based Product Design" could be used by designers as an idea diversifying tool in concept generation phase and not a precise predictor of the participants’ product choices.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Jungian Psychology
  • Archetypes
  • Participatory Design
  • Archetype-based Product Design
   ابن سینا، حسین بن عبدالله (1386). قانون در طب. ترجمه علیرضا مسعودی، کاشان: مرسل
 پیرسون، کارول اس (1396). بیداری قهرمان درون: دوازده کهن الگوی یاری گر برای یافتن خویشتن و دگرگونی جهان درون. ترجمه فرناز فرود. تهران: کلک آزادگان
   بشر، الکساندر و نومی، توشیتاکا (1393). شخصیت گروه های خونی: چگونه شخصیت افراد را از گروه خونی آنان بشناسیم؟. ترجمه گیله گل بهروزان. تهران: نقش و نگار
   تفرشی، علیرضا، محمدباقر، مرادی، امامیه، سیمین السادات و دربندی، محمد (1394). مدل جهانی دیسک: معجزه ارتباطی هزاره سوم. تهران: استعدادیابی و کسب و کار ایرانیان
   تیگر، پاول و تیگر، باربارا (1398). شغل مناسب شما: کاری که برای آن ساخته شده اید انجام دهید. ترجمه مهدی قراچه داغی و حسین رحیم منفرد. تهران: نقش و نگار
   دانیلز، مایکل (1372). خودشناسی با روش یونگ. ترجمه اسمائیل فصیح. تهران: فاخته
   بولن، جین شینودا (1396). نمادهای اسطوره ای و روانشناسی زنان. ترجمه مینو پریانی. تهران: آشیان
   بولن، جین شینودا (1397). نمادهای اسطوره ای و روانشناسی مردان. ترجمه مینو پرنیانی و پرتو پارسی. تهران: آشیان
   عیوضی، زهره، باقری، عبدالعلی و آقابابایی، احسان (1395). بررسی عوامل جامعه شناختی مؤثر بر سلیقه مخاطب باتوجه به طراحی گرافیک(مورد مطالعه  موردی: دستمال کاغذی). پژوهش هنر دو سالانه، 6(12)، 63 – 53.
   فاویلی، النا و کاوالو، فرانچسکا (1397). دختران جسور1. ترجمه مینا رمضانی. تهران: نسل نواندیش
   مورداک، مورین (1395). دختر بابا. ترجمه ساره سرگلزایی. تهران: بنیاد فرهنگ زندگی
   یونگ، کارل گوستاو، فون فرانتس، ماری لوئیز، هندرسون، جوزف ال، لایافه،آنیه و یاکوبی، یولانده (1389). انسان و سمبل هایش. ترجمه محمود سلطانیه. تهران: جامی
   آزمون کهن الگوها. برگرفته از لینک http://www.khodshenas.ir/ArcheTypes
   Armstrong, H. (2007). Hestia and Coaching: Speaking to the hearth of the matter. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring, 30-39
   Bachari, E, Abdelwahed, H & Adnani, M. (2010). Design of an adaptive e-learning model based on learner's personality. Ubiquitous Computing and Communication Journal, (5)3
   Caldwell, M, Henry, P & Alman, A. (2006). Constructing Audio-Visual Representations of Consumer Archetypes. University of SydneyEconomics and Business Building, H69, 01-24
   Deacy, S & Villing, A. (2001). Athena Past and Present: An Introduction. Pagina, 01-26
   Fatahi, S & G.Aghaee, N. (2010). Design and Implementation of an Intelligent Educational Model Based on Personality and Learner’s Emotion. International Journal of Computer Science and Information Security, (7)3
   Hannover, B & Schubert, B. (2001). The Semantic-Procedural Interface Model of the Self: The Role of Self-Knowledge for Context-Dependent Versus Context-Independent Modes of Thinking. Personality and Social Psychology, (80)3, 397-409
   Hughes, D. (1990). Artemis: Goddess of Conservation. Forest & Conservation History, (34)4, 191-197
   Knapp, B. (1926). Archetype, Architecture and the writer. USA, Indiana University Press: Bloomington
   Poggio, B. (2002). Who's afraid of mothers?. Interpreting Maternal organizations, 13-26
   Poon, S. (2016). Designing the brand archetype: Examining the role of Jungian collective unconscious in the creative customization of brands. Valley International Journals, (3)6, 2228-2239
   Pryor, R & Bright, J. (2008). Archetypal narratives in career counselling: a chaos theory application. Springer Science+Business Media B.V, DOI 10.1007/s10775-008-9138-8
   Roberts, C. (2010). Exploring Brand Personality through Archetypes. Electronic Theses and Dissertations, P 1691
   Solomon, H.M. (1991). Archetypal Psychology and Object Relations Theory: History and Communalities. Analytical Psychology, 36, 307-329
   T.Donovan, M. (1999). The goddess sells: the impact of archetypes in visual communications. Thesis. Rochester Institute of Technology. Department of Graphic Design. College of Imaging Arts and Sciences
   Woolger, R & Barker Woolger, J. (1989). Goddess Within: A Guide to the Eternal Myths that Shape Women's Lives. Ballantine Books: Reissue edition.