%0 Journal Article %T طراحیِ عینک آفتابی براساس کهن الگوهای هفتگانۀ زنانه %J دستاورد %I دانشگاه هنر %Z 1025-0840 %A جوان حق پرست, مهدیه %A اصل فلاح, مهدی %D 2018 %\ 11/22/2018 %V 28 %N 40 %P 41-30 %! طراحیِ عینک آفتابی براساس کهن الگوهای هفتگانۀ زنانه %K نظریۀ یونگ %K کهن الگوی شخصیتی %K طراحی مشارکتی %K طراحی کهن الگویی %R 10.30480/dastavard.2018.842 %X    شخصیت انسان، یکی از عوامل تعیین‌کننده در تمایلات و نوع نگرش اوست. نظریه‌های مختلفی در حوزۀ شخصیت‌شناسی توسط نظریه‌پردازان حوزۀ روان­شناسی ارائه شده‌ است. یکی از این نظریه‌های شاخص، نظریۀ روان­شناسیِ یونگ در باب کهن‌الگوهای اسطوره‌ای است، که بیانگر میزان نفوذ هر کهن‌الگو در درون هر فرد می‌باشد. هدف این مطالعه، استفاده از این نظریه به ­عنوان مبنایی برای ایده‌پردازی و خلاقیت فرمی و تنوع‌‌­بخشی به راه‌­حل‌های طراحی بوده است. بدین منظور، عینک آفتابی، به­ عنوان محصولی که بازتابی از علایق افراد است و به همین دلیل نیازمند تنوع فرمی گسترده‌ای است، برای انجام مطالعات طراحی، انتخاب شد. برای تحقق هدف ذکر‌شده، از روش ­های طراحی مشارکتی و هم‌آفرینی فعال، جمع ­سپاری، مدلسازی هم­ زمان، پرسشنامه و مصاحبه استفاده شده است. گروه ­های هدف مطالعه، تقریباً در تمام مراحل روند پروژه مشارکت داده شده‌اند تا طرح ­های نهایی، متناسب با سلیقۀ هر کدام از تیپ­ های شخصیتی شکل بگیرد. اما نتایج نشان داد افراد در موقعیت­ های مختلف بنا به نفوذ انواع کهن‌الگوها و نه صرفاً کهن‌الگوی غالب، در خرید تصمیم می‌گیرند. بنابراین روش «طراحی کهن‌الگویی» که نامی است که توسط نگارندگان برای این رویکرد در طراحی انتخاب شده، به­ عنوان یک رهیافت بین رشته‌ای، می‌تواند در قالب یک روش تسهیل‌گر ایده‌پردازی و تنوع بخشی به طراحی، در فرایندهای طراحی و نه پیش‌بینیِ دقیق نوع انتخاب افراد به‌کار گرفته شود. در همین راستا، یافته‌های مطالعه نشان داد که در فرایند انتخاب، افراد می‌توانند تحت تأثیر شرایط و انگیز‌ه‌های خرید مختلف، انتخاب­ های متنوع و متفاوتی داشته باشند که حتی با کهن‌الگوی غالبشان در تناقض باشد. %U http://dastavard.journal.art.ac.ir/article_842_6ed7f38a43e4ea48b2c604b804354efe.pdf