به کارگیری زبان محصول، به عنوان واسط ارتباطی کاربر و فناوری در طراحی محصول جدید (مطالعه موردی پرینتر‌ سه‌بعدی خانگی)

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 گروه طراحی صنعتی - پردیس هنرهای زیبا- دانشگاه تهران - تهران - ایران

2 گروه طراحی صنعتی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران ، تهران ، ایران

چکیده

فناوری‌های جدید با هر هدفی که پدید آمده باشند روزی به استفاده عموم درخواهند آمد. این تغییرات در زندگی همواره به مدت‌زمان زیادی برای ایجاد بستر و جایگاه نیاز دارند. طراحی پرینترهای سه‌بعدی نیز در این قاعده گنجانده خواهند شد. از دهه هشتاد میلادی روش‌های گوناگونی برای چاپ سه‌بعدی مصنوعات پدید آمده‌اند. این روش‌ها تماماً برای پاسخگویی به نیاز صنایع و تحقیقات پدید آمدند اما تولیدکنندگان از کاربران خانگی نیز غافل نبودند. در این پژوهش سعی بر این بود که چاپگر سه‌بعدی با فناوری موجود، بتواند کاربر خانگی را ترغیب کرده و کاربر نیز مواجهه مناسب و دلپذیری را همراه با کمترین پیچیدگی در تعامل با چاپگر تجربه کند. ازاین‌رو زبان محصول به‌عنوان یکی از نظریه‌های معناشناختی در محصول به‌عنوان بخش نظری مطالعات انتخاب و پس از استخراج ویژگی‌های چاپگر سه‌بعدی از منظر زبان محصول، به‌کارگیری این ویژگی‌ها در طراحی دقیق انجام پذیرفت. این ویژگی‌ها که کارکردهای زیبایی شناسانه، نشانه شناسانه و سمبولیک را شامل می‌شوند به همراه ویژگی‌های ضروری معنایی مانند افوردنس و کارکردهای ادراکی به طراح کمک کردند تا در طراحی زبان ارتباطی محصول چه در قالب ظاهر و چه در بخش واسطه‌ای کاربری و تعاملات، محصولی را با شاخصه‌های ارتباطی کافی برای جلب، ترغیب و استفاده کاربر، طراحی کند. این طراحی هرچند تا رسیدن به روشی جدید از چاپ سه‌بعدی که منحصراً با نیازهای کاربر خانگی مطابقت داشته باشد فاصله زیادی دارد، اما می‌توان انتظار داشت که از دستاوردهای این طرح در طراحی پرینتری منحصراً ویژه مصارف خانگی، در قالب تیمی متشکل از متخصصین مختلف بهره جست.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Applying product language as a user interface and technology in new product design  (Case Study: Home 3D Printer)

نویسندگان [English]

  • Nasrin Moghaddam 1
  • Kiarash Rahayi 2
1 Industrial Design Dept. - University College of Fine Arts- University of Tehran- Tehran- Iran
2 Department of Industrial Design, University College of Fine Arts, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

New technologies for whatever purpose have emerged will someday become public. These changes in life always require a long time to create a context. The design of 3D printers will also be included. Since the 1980s, there have been many ways to print 3D artifacts. These were all designed to meet the needs of industries and research, but manufacturers were not oblivious to home users. In this study, we tried to make the 3D printer with the technology available to persuade the home user and the user to experience pleasant exposure with the least complexity in interacting with the printer. Therefore, the product language as one of the semantic theories in the product was selected as the theoretical part of the studies and after extracting the 3D printer features from the perspective of the product language, these features were applied in meticulous design. These features, which include aesthetic, semiotics, and symbolic functions, along with essential semantic features such as affections and perceptual functions, helped the designer to design a product's communicative language, both in appearance and in usage and interactions, with enough communicative features to attract and appeal the user. With sufficient communication features to attract, encourage and use the user, although far from a new approach to 3D printing that exclusively meets the needs of the home user, this type of design can be expected to benefit from the design achievements of exclusively home-based printers in a team of experts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • 3D printer
  • product language
  • semantics
  • product design
  • home products