امکان سنجی کاهش اضطراب در کودکان مبتلا به سرطان 4 تا 6 ساله با بهره‌گیری از بازی‌ آگاهی‌بخش

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

گروه طراحی صنعتی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران

چکیده

با پیشرفت فناوری‌ها و رشد چشمگیر دانش پزشکی، بیماری‌هایی همچون سرطان که در گذشته غیرقابل‌درمان بودند امروزه درمان‌پذیر شده‌اند. بااین‌وجود، این بیماری برای بسیاری مترادف مرگ است. عدم شناخت کافی نسبت به این بیماری و فرآیند درمانی‌اش، ترس و تنش را شدیدتر می‌کند. کودکان مبتلا‌ به ‌سرطان، با توجه به شرایط سنی و روحیاتشان معمولاً درک واضح و آگاهانه‌ای نسبت به بیماری‌شان ندارند، بنابراین در مواجهه با شرایط، توان مقابله با آن را کمتر دارند. در این پژوهش سعی شده با آگاهی‌بخشی به کودکان به‌وسیله‌ی بازی، اضطراب کودکان را کاهش ‌داده و به آن‌ها در جهت بهبود شرایط روحی-روانی کمک شود. در این راستا با طراحی تارنما و بازی، علاوه بر انتقال اطلاعات لازم به‌صورت غیرمستقیم درباره‌ی بیماری و شرایطش، در کاهش اضطراب کودکان و افزایش امیدواری آنان سعی شده است. محصول خروجی این پژوهش برمبنای تعاملات مداوم با کاربران، طراحی و ساخت نمونه‌های متعدد انجام گردید. با ارزیابی نمونه‌ها توسط کاربران، طرح نهایی بهینه شد. همچنین آزمون اضطراب و امید ‌به‌ زندگی برای مشخص شدن میزان کارآمدی و اعتبارسنجی این محصول بر روی کاربران انجام گردید. نتایج نشان ‌دادند که با آگاهی‌بخشی غیرمستقیم و به کمک وسایل بازی می‌توان اضطراب کودکان مبتلا به سرطان را کاهش داده و همکاری آن‌ها در مراحل درمان را افزایش داد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Feasibility of Anxiety Reduction in Children with Cancer of 4 to 6 Years Using An Informational Game

نویسندگان [English]

  • Negin Yashmi
  • Vahid Choopankareh
  • Jamshid Emami
Department of Industrial Design, Faculty of Fine Arts, University of Tehran
چکیده [English]

With the advancement of technology and the dramatic growth of medical science, diseases such as cancer that were previously untreatable have now been cured. However, for many people, the disease is synonymous with death. Not knowing enough about the disease and its treatment process exacerbates fear and tension. Children with cancer usually do not have a clear and informed understanding of their illness, given their age and mood, so they are less likely to cope with it. This study aims to reduce children's anxiety and help them to improve their mental health by informing children through play. In this regard, by designing a web site and a game, in addition to indirectly transmitting necessary information about the disease and its condition, it has tried to reduce children's anxiety and increase their hope. The output of this research was designed on the basis of continuous interactions with users and the fabrication of multiple prototypes and was optimized by evaluating users to arrive at designs. Anxiety and life expectancy tests were also performed on users to determine the efficacy and validation of this product. The results showed that indirect awareness through play means can play an effective role in reducing anxiety in children with cancer and increasing their cooperation in the therapeutic process.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cancer
  • children
  • play
  • life expectancy
  • anxiety reduction