مطالعۀ اثربخشی دروس ریاضی و فیزیک در برونداد فرایند آموزش طراحی صنعتی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه هنر

2 معاون سردبیر دستاورد

چکیده

چکیده
پیچیدگی نیازها در دنیای امروز ، آموزش را به سمت ماهیت بینارشته ای پیش برده و ذات رشته طراحی صنعتی از این ماهیت مستثنی نیست. نفوذپذیری تخصص های مختلف در این رشته زیاد بوده و از این­رو دروس فنی مانند ریاضی و فیزیک نیز به منظور آگاهی فارغ‌التحصیلان این رشته از مبانی فنی در طراحی هایی که ساختاری فنی دارند سبب شده تا این دروس در سیلابس درسی ایران سهمی 7/8 درصدی داشته باشند. در این مطالعه تلاش شده تا در مقایسه ای کمیت واحدهای این دروس (قدرالسهم آنها) در مقابل میزان کاربردپذیری شان در رشته طراحی صنعتی محصول محور و سپس نسبت به سایر دانشگاه‌های برتر دنیا مورد ارزیابی قرار گیرد. در مرحله اول 50 عنوان پایان نامه کارشناسی ارشد رشته طراحی صنعتی به صورت تصادفی انتخاب شد و سهم استفاده از آموخته های دانشجویان از دروس ریاضی و فیزیک مورد بررسی قرار گرفت، در بخش دوم سیلابس دانشگاه های برتر دنیا بررسی شده است و در بخش سوم پرسش نامه­هایی برای دو گروه استادان(12نفر) و دانشجویان و فارغ التحصیلان طراحی صنعتی(83 نفر) تهیه شد. نتایج بخش نخست (بررسی پایان نامه ها) نشان می­دهد، کاربرد آموزش دروس ریاضی و فیزیک در پایان نامه­ها نمودی نزدیک به صفر دارند. بررسی پرسشنامه­ها نیز نشان می­دهد، هر دو گروه اساتید و گروه دانشجویان و فارغ التحصیلان تاکید دارند که سرفصل­های این دروس ناکارآمد بوده و با سایر دروس طراحی صنعتی و نیازهای حرفه­ای و شغلی فراگیران تناسب ندارند. از سوی دیگر، با توجه به ضعف پایۀ ریاضی برخی از دانشجویان معمولا تدریس سرفصل­ها به طور کامل انجام نمی شود. بنابراین جایگزینیِ مباحث کاربردی با سرفصل­های غیر مرتبط و تئوریک دروس ریاضی و فیزیک جهت بالا بردن فهم دانشجویان و اثربخشی دروس پایه در برونداد فرآیند آموزش طراحی صنعتی پیشنهاد می شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Mathematics and Physics in the Process of Industrial Design Instruction

نویسندگان [English]

  • Yalda Ghasemi 1
  • Sahar Mohammadi 2
1 Industrial Design. MA
2 Industrial Design. MA
چکیده [English]

The complexity of human needs in world today, leads the instructions towards interdisciplinary, and the nature of industrial design is no exception to the rule. Many different disciplines penetrate it. Math and physics courses are about 8.7 percentage of industrial design course syllabus in Iran universities. In this study, an attempt was made to determine the contribution of these courses in comparison with their effectiveness and practicability in product-oriented industrial design; and then compare with other top world universities. In the first step, 50 theses for master degree in industrial design have been chosen randomly, and the amount of usage of math and physics knowledge learned by students has been surveyed. In the second step, the course syllabus of industrial design of the world top universities have been studied. And in the third step, some questionnaires have been prepared for both the instructors (12) and  the students(83). The research on the theses shows no meaningful effects due to teaching math and physics. Also a review on the questionnaires confirms the inefficiency of teaching math and physics according to both the group of instructors and the group of students and graduates. From the other hand, due to the students weaknesses, usually the teachers don't complete the course syllabus. Therefore it is useful to offer more practical courses instead of irrelevant theoretic math and physics courses. This will increase the students understanding and reinforce basic courses., which eventually has positive influence on the process of industrial design instruction.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Industrial Design Instruction
  • Interdisciplinary
  • Mathematics
  • Physics