شوخ طبعیِ محصولات در طراحی احساس گرا و نقش آن در ارتباط بین کاربر و محصول

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیأت علمی دانشکده طراحی دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی صنعتی دانشگاه هنر اسلامی تبریز

چکیده

پس از افول مدرنیسم و ظهور عصر پست مدرنیسم، به ظرفیت های هیجانی و قابلیت های احساسیِ مصنوعاتْ به عنوان یک کارکردِ اصلی تولیدات صنعتیِ مورد استفادۀ انسان ها بیش از پیش توجه شد و رابطۀ تعاملی بینِ کاربر با محصول به طور جدی مورد توجه پژوهشگرانِ حوزۀ طراحیِ احساس گرا واقع شد. از جملۀ احساسات متداول و مؤثر انسان ها که از حیث انبساط روحی و حظ ذهنی، اثرات روانیِ مثبتی به همراه دارد حس شادی و شوخ طبعی است. هدفِ این مقاله که از نوع پژوهشی است، بررسی نقش احساس گرایی در ارتباط متقابل بین مصنوعات با استفاده گران و به طور ویژه جایگاه شوخی و مطایبۀ برخی محصولات صنعتی طراحی شده با کاربران این گونه تولیدات صنعتی است؛ در این مطالعه پس از پرداختن به مبحث احساس گرایی به شیوۀ تحقیقات توصیفی و بررسی پدیدۀ رفتاریِ مزاح و شوخ طبعی از دیدگاه روانشناسی، به بررسی انواع لذتهای منتج از استفادۀ محصولات و نقش شوخ طبعی در آنها تمرکز می شود و عواملی همچون فرم، عملکرد، جنس، رنگ که از نظر بصری و به طور ملموسْ موجب تحریک هیجانات و نیز عواطف در مخاطب محصولات احساس گرا می گردد در این مقاله مورد بررسی واقع می شوند و تأثیر مانور احساسی طراح بر ایجاد تفریح و سرگرمی از طریق محصولات نیز مورد توجه قرار داده می شود. بر اساس دسته بندیِ ارائه شده مبنی بر انواع لذتِ ناشی از کاربریِ این طیفْ از تولیدات صنعتی مورد استفاده، نتیجۀ این مطالعه نقش و اهمیت مقولۀ طراحی شوخ در توفیق تجاری کاربرد نمونه محصولاتی با مخاطبین احساس گرا را نشان می دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Humorous Products in the Emotional Design and its Role in the Relationship between User and Product

نویسندگان [English]

  • Seyed Ali FAREGH 1
  • Amir Bahador Khalkhali 2
1 Faculty of Design, Tabriz Islamic Art University, Tabriz, IRAN.
2 Faculty of Design, Tabriz Islamic Art University, Tabriz, IRAN.
چکیده [English]

After the decline of modernism and the rise of postmodernism, the emotional capacities and emotional abilities of products as a major function of industrial artifacts used more than before and the interaction between user and the product was seriously considered by researchers. One of the common and effective emotions of human beings, which has positive psychological effects in terms of spiritual expansion and mental pleasure, is the sense of happiness and humor. The purpose of this article, which is promotional, is to investigate the role of sentimentality in the interaction between products and users, and in particular to express how humor impacts the user of product. In this study, after addressing the issue of sentimentality through descriptive research and examining the behavioral phenomenon of humor and humor from a psychological point of view, the role of different types of humor in products is focused on elements such as form, function, material and color. These products visually stimulate user emotions., which leads to their pleasure. The result of this study shows the role and importance of humorous design in the commercial success, particularly with emotional audiences.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Emotional Design
  • Sense of Humor
  • Emotional Products
  • User Pleasure