مطالعۀ مفهوم کانسپت استور در ایران؛ مقایسۀ فعالیت های کانسپت استورهای ایرانی با نمونه های خارجی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 گروه طراحی صنعتی پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران

2 گروه طراحی صنعتی. پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران

چکیده

کانسپت استورها، فروشگاه هایی هستند که محصولات، خدمات و تجربیات مشخص و دارای یک داستان مشترک را گرد هم می آورند؛ بنابراین مطالعۀ کانسپت استورها به عنوان پدیده ای معاصر در حوزۀ فروشگاه های دنیای مدرن به عنوان رسانه ای که نوع خاصی از سبک زندگی را به مخاطبان ارائه می دهند دارای اهمیت بسزایی است. هدف از این پژوهش، مطالعۀ مفهوم کانسپت استور در دنیا و بررسی ابعاد مختلف فعالیت های آن ها و همچنین مقایسۀ کانسپت استورهای داخلی با نمونه های مطرح خارجی است. در راستای اهداف پژوهشی، ابتدا مطالعۀ جامعی بر روی مفهوم، ویژگی ها و تاریخچۀ کلی کانسپت استور در دنیا صورت گرفت. پس از آن، برای بررسی فعالیت های کانسپت استورهای ایرانی، مطالعات میدانی - از طریق مصاحبه، پرسشنامه و مشاهده مستقیم- بر روی هشت نمونۀ موردی انجام شد و نهایتاً ویژگی های کانسپت استورهای ردۀ جهانی و کانسپت استورهای داخلی با یکدیگر مورد قیاس و ارزیابی قرار گرفتند. در نتیجۀ فرایند این مسیر، در قدم اول، شناختی جامع از مفهوم و ویژگی های کانسپت استور در دنیا کسب شد و در قدم بعد به مقایسۀ این ویژگی ها با هویت و فعالیت های فعلی کانسپ تاستورهای داخلی پرداخته شد. در نتیجۀ این قیاس، نقاط تشابه و تمایز شناسایی و در نهایت مشخص شد که مفهوم کلی کانسپت استور در ایران در برخی از جنبه ها دارای اختلافاتی با نمونه های موفق جهانی است. امید است این پژوهش و مطالعات آتی در این حوزه بتواند با شناسایی این اختلافات و ارائۀ راهکارها به مسیر رشد و توسعه کانسپت استورهای ایرانی در عرصۀ بین المللی یاری رساند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Studying the meaning of Concept Store in Iran; A Comparison between Iranian Concept Stores with Non-Iranian Samples

نویسندگان [English]

  • Parinaz Javaheri 1
  • Mahkameh Mallahzadeh 2
2 College of Fine Arts, University of Tehran
چکیده [English]

A concept store is a place that brings together specific products, services, and experiences that share a common story. Therefore, the study of the concept stores as a contemporary phenomenon in the field of the modern world stores as a medium that offers a certain type of lifestyle to the audience is very important. The purpose of this study is to find the meaning of the concept stores in the global context and also to compare the Iranian concept stores with non-Iranian examples. To achieve our research goals, first, a comprehensive study was conducted on the meaning of the concept store in the world. Next, to review the activities of Iranian concept stores, field studies - through interviews, questionnaires, and direct observation - were conducted on 8 case samples. Finally, the features of world-class concept stores and Iranian concept stores were compared and evaluated. As a result, in the first step, the comprehensive knowledge of the concept and features of the concept store in the world was obtained and in the next step, these features were compared with the identity and current activities of the internal Iranian concept stores. As a result of this analogy, the similarities and the differences were identified and finally, it was found that the general concept of the concept store in Iran in some respects has differences with non-Iranian examples. It is hoped that this research and future studies in this field can help identify the differences and provide solutions to the development of Iranian concept stores in the international arena.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Concept Store
  • Life Style
  • Iranian Design