استراتژی‌های طراحی محصولات لاکچری

نوع مقاله : ترویجی

نویسنده

چکیده

مفهوم لاکچری، امری به‌شدت فردی، نسبی و متکی به زمینه و ردۀ مورداستفاده محصول بوده؛ به‌همین‌علت، تعاریف و طبقه‌بندی‌های مختلفی برای آن قابل‌تصور است. محصولات لاکچری - برخلاف تصور عامه- تنها متضمن قیمت و کیفیت بالاتر نیستند؛ بلکه جنبه‌هایی همچون زیبایی‌شناسی، نمادگرایی، کمیابی و فوق‌العادگی محصول را نیز شامل می‌شوند. این نوشتار در تلاش است تا با مرور نظام‌مند منابع این حوزه، از نبود پایگاه مفهومی منسجم؛ تا مرور تاریخی تغییرات معنای محصولات لاکچری1 ؛ ویژگی‌ها، طبقه‌بندی و نسبیت آن‌ها، به سؤالی پاسخ دهد؛ هدف مقاله، پاسخ به این سؤال است که نقش طراحان صنعتی در صنعت لاکچری چیست و نگاه از زاویۀ طراحی چه اثری بر استراتژی‌های طراحی دارد. طبق نتایج این مرور نظام‌مند، طراحان می‌تواند در حوزه‌های مختلف مرتبط با لاکچری فعالیت کنند؛ ازجمله تعیین و پیشنهاد استراتژی‌های طراحی؛ شامل تعیین حوزۀ مشخص لاکچری، بررسی سبک زندگی و الگوی مصرفی کاربران، توجه به ترندها، قواعد طراحی هوشمندانه و بهره‌برداری مناسب از ابزار برندینگ. باید اضافه کرد شناخت ترندهای دهۀ اخیر حاکم بر صنعت پیچیدۀ لاکچری؛ ازجمله سفارشی‌سازی، تجربۀ لاکچری، پایداری، تمایل به هنری شدن و آنلاین شدن، می‌تواند در طراحی استراتژی‌های کارآمد برای طراحی محصولات لاکچری کارگشا باشد. پارادوکسی که صنعت لاکچری با آن روبه‌روست این است که از یک‌سو باید پیوند احساسی قوی با مشتریان و خواسته‌هایشان برقرار کند و ازسویی‌دیگر، هم‌زمان به‌عنوان یک کسب‌وکار پیچیده مدیریت شود. نقش کلیدی طراحان در تعیین و جهت‌دهی به استراتژی‌های طراحی برندهای لاکچری، نشان‌دهندۀ نیاز به یگانگی بین مهارت‌های طراحی با مهارت‌های مدیریتی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Luxury Products Design Strategies

نویسنده [English]

  • Azam Nemati
چکیده [English]

Luxury as a highly individual and relative concept, depending on context and product categories, has several definition and classification. Luxury products -contrary to public impression- not only underlie price and higher quality, but also embody many aspects such as aesthetics, symbolism, rarity and extraordinariness. To serve the answer of a question, this paper aims to review luxury literature; from the absence of coherent conceptual base to changing meaning of luxury over time, features, classification and relativity of luxury. The purpose of this article is to explore the role of industrial
designers in luxury industry, and the way the designerly approach affects design strategies. Based on the results of this systematic review, design strategies for luxury products could characterize and propose by designers;
such as proper segmentation, survey of user lifestyle and consumption patterns, considering trends, smart designing principles, and branding utilization as a tool. Needless to say, recognizing industry trends in recent decades of complex luxury (including customizing, luxury experience, sustainability, inclination to be artistic, going online) could employ as an
efficient design strategy for luxury goods. Luxury industry is facing a paradox; on the one hand it should forge a strong emotional bond with the customer and their needs, on the other hand it is supposed to be managed as a complex business. Here, the designer’s key role in determining and navigating design strategies for luxury brands, demonstrates the need for
integrating design skills with management skills.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Luxury
  • Luxury Products
  • Design Strategies
  • Design
  • Brand