بـررسی سبک رتـرو در طــراحی خــودرو

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

چکیده

قرن معاصر، جایگاه مناسبی را برای عرضۀ محصولاتی طراحی‌شده با سبک رترو1 فراهم آورده و توجه روبه‌افزایش مخاطبان این محصولات، مطالعه و شناخت هرچه بیشتر در خصوص این سبک را برای طراحان معاصر حائز اهمیت کرده است. پژوهش حاضر با شناسایی سبک رترو، محصولات منتج از این سبک، فعالیت‌های صورت‌گرفته دراین‌زمینه و دلایل شکل‌گیری این سبک از طریق بررسی برخی از نمونه‌های موجود و استخراج نشانه‌ها و یا عناصر حفظ‌شده، سعی در شناخت عوامل و ریشه‌های بنیادین موفقیت این رویکرد طراحی دارد. روش مطالعه این پژوهش، بررسی و تحلیل تاریخی تطبیقی طرح جدید و طرح قدیمی الهام‌بخش است که در مورد پنج خودروی موفق انجام شده است. در بررسی و تحلیل انجام‌شده بین مدل‌های دهۀ 50 و 60 میلادی و مدل‌های معاصر، نکات مشترک بسیاری به‌وضوح قابل‌مشاهده بود که برای تبیین الگویی مشخص درخصوص طراحی به سبک رترو مورداستفاده قرار گرفت. به‌طورکلی می‌توان گفت که در طراحی موفق خودرو به سبک رترو، طراحان به ایجاد حس نوستالژی2 در کاربر از طریق حفظ گشتالت کلی و عناصر در معرض دید که بیشترین تأثیر را در یادآوری محصول گذشته در خاطرات دارند، می‌پردازند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Retro Style in Car Design

نویسندگان [English]

  • Alma Zanjanian
  • Yasaman Khodadadeh
چکیده [English]

The present century has provided an ample opportunity for presenting retro products. Besides, the increasing interest in these products has made it essential for designers to study the retro style. By identifying this style, its products and history, as well as the reasons for which it was formed, we endeavored to determine the roots of its success applying the analysis of retro products, their symbols and omitted elements. The research method embodied the comparison of the old and brand new designs of five makes of car. The result showed remarkable similarities between the cars made
during 50s and 60s decades with the brand new cars of the same makes. These similarities were employed to create a framework for designing retro products. In the design of successful retro car designs, for the most part, the designers have taken advantage of nostalgia by keeping the general gestalt and elements of the product to refresh the user’s memory of the older one.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Retro style
  • Car design
  • Nostalgia