سامانه خدمت محصول انجام هوشمند امور بانکی؛ طرحی برای کاهش اتلاف زمان

نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

دانشجوی کارشناسی، طراحی صنعتی، مؤسسه آموزش عالی معماری و هنر پارس

چکیده

از آنجایی که زمان روز به روز به منبع کمیاب‌تری برای مشتریان تبدیل می‌شود، سازمان‌ها سرمایه‌گذاری بیشتری برای کاهش اتلاف زمان مشتریان خود می‌کنند. زمان انتظار مشتری، بار روانی و در نتیجه اقتصادی بسیار را بر روی مشتریان می‌گذارد. زمانی که کاربری به هر نحو از خدمات دریافت شده خود راضی نباشد، تمام تلاش خود را خواهد کرد که از آن خدمت دور بماند. این مساله، باعث کاهش بهره‌وری سازمان‌ها و ضرر مالی آن‌ها می‌شود. در این مقاله، ابتدا به بررسی کیفیت خدمات بانک و تاثیر آن بر مشتری پرداخته شده است و با بهینه‌سازی زمان انتظار، سعی بر این شد که به هدف افزایش کیفیت خدمات و در نهایت به رضایت مشتری از طریق آن دست یافته شود. در طی فرایند طراحی دو الماس ، در ابتدا موضوع مورد نظر به روش کتابخانه‌ای مورد پژوهش قرار گرفت و سپس با طرح پرسشنامه‌، نظرات مشتریان بانک پرسیده شد. در ادامه، برای طراحی مشارکتی با ذی نفعان بانک، مصاحبه‌ای با کارکنان چندین بانک صورت گرفت و سامانه خدمت-محصول جدیدی معرفی شد. این سامانه خدمت-محصول نه تنها زمان انتظار را بهینه‌تر می‌کند، بلکه مشکل بزرگی از قابلیت دسترسی و فراگیر بودن خدمات بانک را اصلاح می‌کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Product-Service System For Smart Banking; A Design to Reducing Use Time

نویسنده [English]

  • Shayan Bijad
Industrial Design Student. Pars Higher Education Institute of Art and Architecture, Theran
چکیده [English]

As time becomes a rarer resource for customers, service organizations are increasingly sensitive to the economic and psychological costs they impose on their customers while waiting in line. When a user is not satisfied with the services received from the bank in any way, they will do their best to stay away from that service. This reduces the productivity and, in line with that, the profit of the service organization. In this article, the quality of the bank services and its impact on the customer have been researched. The main goal of this research was to find a solution to increase customer satisfaction by optimizing waiting time. Therefore, with this main question, interviews were conducted with stakeholders and an online questionnaire from customers to learn more about the different dimensions of this problem, and a new service product system was introduced using collaborative design. This system not only optimizes the waiting time, but also corrects the big problem of accessibility to comprehensive banking services.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Service-Product System Design
  • PSS Design
  • Bank
  • Waiting Time
  • Customer Satisfaction
  • Service Quality