بررسی قوانین کاربرد پذیری با هدف بهبود تعامل و رضایت کاربران در استفاده از محصولات دیجیتال

نوع مقاله : ترویجی

نویسندگان

1 دانشیار طراحی صنعتی، گروه طراحی صنعتی، دانشکده هنر، دانشگاه الزهراء، تهران

2 کارشناسی ارشد طراحی صنعتی، دانشگاه الزهرا، تهران

چکیده

جهان در حال اشباع از فناوری‌هایی است که فعالیت‌های متنوعی را پشتیبانی می‌کنند. این فناوری‌ها امکان وجود سیستم‌ها و خدمات بسیار پیچیده‌ای را فراهم کرده‌اند که درک فرایند تعامل با آنها ممکن است در موقعیت‌های مختلف برای کاربران دشوار باشد. مطالعه تعامل انسان با محصولات امروزی که عمدتاً از فناوری‌های بالایی برخوردار هستند، از حوزه‌های پژوهشی نوین محسوب می‌شود. رضایت کاربران هنگام تعامل با محصولات، در صورت نیل به اهداف آنها حاصل می‌شود. از طرفی رشد سریع رابط‌های کاربری، نیاز بشر به طراحی فرایند‌های جدید با هدف ارائه طرح‌های توسعه‌یافته را افزایش داده است. که این طراحی‌ها باعث بهبود کاربرد‌پذیری با سیستم‌های کامپیوتری می‌شود. بی‌شک کاربرد‌پذیری یکی از مفاهیم اصلی در زمینه تعامل انسان و رایانه است و یکی از اهداف حوزه طراحی تعاملات کمک به توسعه مصنوعات دیجیتالی کاربرد‌پذیر است. از این‌ رو مطالعه و بررسی نقش آن در بهبود تعاملات کاربران با محصولات دیجیتال اهمیت بسیاری دارد. مقاله حاضر به بسط تعاریف طراحی تعاملات و جایگاه آن در دنیای دیجیتال، قواعد و اصول این ‌رویکرد، کاربرد‌پذیری به‌عنوان یکی از اصول اساسی طراحی تعاملات و تشریح قوانین کاربرد‌پذیری از دیدگاه‌های متفاوت می‌پردازد. همچنین خصوصیات و ویژگی‌هایی که رابط کاربری باید دارا باشد تا مطابق با درک نیاز کاربران باشد، بررسی شده است. مقاله نتیجه‌گیری می‌کند که شناخت این ویژگی‌ها و به‌کار بردن آنها در طراحی می‌تواند باعث کاهش خطا و تأمین رضایت و جلب نظر کاربران در تعاملات روزمره آنها با محصولات دیجیتال  شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Examining Usability Rules with the Aim of Improving User Interaction and Satisfaction in Using Digital Products

نویسندگان [English]

  • Behzad Soleimani 1
  • mehrane lashkari 2
1 Associate Professor, Industrial Design, Alzahra University, Tehran
2 M. A. industrial design, Alzahra University, Tehran
چکیده [English]

The world is getting saturated with technologies that support various activities. These technologies have enabled the existence of very complex systems and services that may be difficult for users to understand the process of interacting with them in different situations. The study of human interaction with today's products, which mainly have high technologies, is one of the new fields of research. Users have different goals in interacting with products, and if they are achieved, user satisfaction will be achieved. The rapid growth of user interfaces has increased the human need to design new processes in order to provide advanced designs. These designs improve usability with computer systems. Undoubtedly, usability is one of the main concepts in the field of human-computer interaction, and one of the goals of interaction design is to help develop usable digital artifacts. Therefore, studying and investigating its role in improving user interactions with digital products is very important. This article expands the definitions of interaction design and its place in the digital world, the rules and principles of this approach, applicability as one of the basic principles of interaction design, and explains the rules of applicability from different perspectives. Also, the features and characteristics that the user interface should have in order to meet the needs of users, have been reviewed. The article concludes that knowing these features and using them in design can reduce errors and provide satisfaction and attract users' opinions in their daily interactions with digital products.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Interaction
  • Technology
  • Usability
  • Digital
  • Human-Computer Interaction