همه چیز در رابطه با طراحی مثبت

نوع مقاله : مروری

نویسنده

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد طراحی صنعتی

چکیده

مقاله حاضر سعی دارد تا با بررسی رویکرد طراحی مثبت، به اهمیت احساس و نقش آن در زندگی و خوشبختی افراد بپردازد. خوشبختی احساسی است که همه در تلاش برای رسیدن به آن هستند. بسیاری رسیدن به این هدف را در ثروت و خرید محصولات می دانند، درحالیکه خوشبختی عمیق احساسی است که توسط خود شخص ساخته می شود. طراحان می توانند پس از شناخت کامل کاربر، مسیر درست برای رسیدن به خوشبختی را طراحی کنند. این موضوع، هم از طریق محصولات و هم طریق خدمات اتفاق میافتد. تا این زمان دانشمندان و محققین زیادی در مورد احساس، خوشبختی، شکوفایی و سلامت ذهن نظریاتی داده اند که همگی گواه بر اهمیت این موضوع است. این نگاره سعی دارد تا به معرفی برخی از این نظریات بپردازد و این هدف را دنبال دارد که طراحان را با قواعد این رویکرد آشنا سازد تا به استغنای بیشتر محصولات، کمکی کرده باشد.
نوشته پیش رو می کوشد تا به تعریف طراحی مثبت، اهمیت و نقش آن در رسیدن به خوشبختی بپردازد. لازم است این مسئله خاطر نشان شود که هرچند ما به عنوان طراح صنعتی وظیفه طراحی محصولات در جهت حذف سختی ها را به عهده داریم، اما با نگاهی عمیق تر به نیاز کاربر می توانیم از دریچه محصولات، برای او احساس مثبتی طراحی کنیم که علاوه بر رفع نیاز، او را در جهت شکوفایی یاری کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Introduction to Positive Design

چکیده [English]

This paper tries to focus on the importance of emotion and its role in the life and happiness of individuals by examining the “positive design”. Happiness is something that everyone wants to achieve. Many realize this in terms of wealth and product purchasing, while authentic happi-ness is created by the person himself. After fully understanding the user, designers can design the right way for the user to achieve happiness. This happens both through products and services. Yet, many scientists and researchers have come up with ideas about emotion, happiness, flourishing and well-being. All these studies prove the importance of this subject. This paper aims to introduce some of these ideas and wants to familiarize designers with the framework of this approach to make products more enriched. It is necessary to point out that although we, as industrial designers, have the task of designing products for eliminating troubles, but with a deeper look at the users' needs, we can design a pos- itive emotion for users through products, in addition to fulfilling their needs and help them to flourish.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Emotion Flourishing Happiness Positive Design Well
  • being