مبلمان هتل؛ مترجمان خاموش هویت فرهنگی کشور

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

چکیده

تغییرات سبک زندگی مردمان در عناصر متعددی ظهور پیدا می‌کند. این تغییرات در عناصر دنیای مصنوع از مبلمان اداری گرفته تا مبلمان خانگی و نیز مبلمان اماکن عمومی نظیر هتل‌ها، سفارتخانه‌ها و نظایر این‌ها نیز به‌وضوح قابل‌مشاهده‌اند. مبلمان لابی هتل یکی از عناصری است که جهانگرد در نخستین مراجعه به هتل با آن مواجهه می‌شود. ازآنجایی‌که هویت این اشیا با فرهنگ ایران بومی‌سازی نشده؛ بنابراین این حوزه درخور توجه ویژه است. اهداف این پژوهش، استخراج انتظارات گروه‌های مخاطبان مجموعۀ مبلمان هتل‌ها (جهانگردان خارجی و ایرانی) و تعریف فرایندی برای استفاده از منابع فرهنگی (استخراج، پالایش و بازتولید) است. برای دستیابی به انتظارات مخاطبان از مبلمان، با میهمانان ایرانی و خارجی هتل‌های چهار و پنج‌ستاره در تهران و برخی از شهرستان‌ها مصاحبه شد. با بررسی نتایج نظرسنجی، فاکتورهای ترویج فرهنگ ایران، محیط دنج، کاربری‌های متنوع، تزیینات و فاکتورهای ترویج فرهنگ ایران، محیط دنج و سادگی، به‌ترتیب بیشترین امتیاز را ازنظر میهمان خارجی و ایرانی به‌دست آورد. براساس یافته‌های این پژوهش و روش طراحی تجربه‌گرا، همچنین مدلی جهت استفاده از منابع فرهنگی پیشنهاد شده است. در این مدل، سه نوع از تجربۀ کاربر با محصول مشتمل بر تجربۀ زیبایی، تجربۀ احساسی و تجربۀ معنایی موردتوجه قرار گرفته‌اند که هر سه با لایه‌های فرهنگی ارتباط مستقیم دارد. طراحی در سطح لایه‌های عمیق فرهنگی می‌تواند به دلیل ارتباط احساسی ایجادشده، تأثیری عمیق، تجربه‌ای متمایز و احساس مثبتی را در مخاطب ایجاد کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Hotel Furniture; Silent Translators of Countries’ Cultural Identity

نویسندگان [English]

  • Leila Ensaniat
  • Mohammad Razzaghi
چکیده [English]

The changes of lifestyle are exhibited in various ways as well as in the very elements of artefacts; like office furniture or the furniture of public places such as hotels and embassies. Amongst the very, the hotel furniture is the
one with which a tourist’s first contact is made. It is, therefore, argued that to convey Iran›s rich cultural identities to local and international tourists, these artefacts must be appropriately customized & localized. This investigation measured local and international tourists’ expectations and interests for hotel furniture in order to define a process through which Iran’s
cultural resources to be extracted, refined and later amalgamated into the furniture. To that end, 30 guests of four and five-star hotels in major cities of Iran (Both local and International tourists) were interviewed. Results indicated that international guests are looking for “cozy & traditional environment” while local guests are looking for “cozy yet aestheticallyminimal environment”. A conceptual model is also developed to that effect, recommending how to integrate countries’ cultural heritage into furniture.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cultural design
  • Experience design
  • Furniture
  • Hotel
  • Identity