دانشگاه هنردستاورد1025-0840263620170219شناسنامه و فهرست شمارۀ ۳۶12345FAJournal Article20170528دانشگاه هنردستاورد1025-0840263620170219دیزاین یقه ندارد!45338FAمحمدرزاقیمدیر مسئول و سردبیر نشریۀ دستاوردمعاون پژوهش و فناوری دانشگاه هنرعضو هیئت علمی دانشگاه هنر0000-0002-7687-632XJournal Article20170228دانشگاه هنردستاورد1025-0840263620170219An Analytical Survey on Two Decades of Dastavard Articles (1370-1390)بررسی تحلیلی مقاله های نشریۀ دستاورد از آغاز تا کنون ۱۳۹۵-۱۳۷۳61333910.30480/dastavard.2017.339FAسحرمحمدیمعاون سردبیرJournal Article20170228This paper tries to survey the articles published in Dastavard from 1373 up to now. The research method is analytical-descriptive and the statistical population is the articles published in Dastavard during 22 years of publication. A total of 384 titles have been studied. The derived information has been categorized based on three general categories: "authors", "contents", and "executive managers". The "authors" have been studied according to "gender", "scientific status", "discipline", "university relation", and their "paper frequency". The results show that male, students, industrial rdesign, and University of Art, has the most contribution. The "contents" have been divided into 10, according to their types: research, extensive, reading, collecting, introduction, report, interview, query, discussion and translation; and to 24 based on their subjects: educative, toys, ergonomics, material and production methods, identity, education in industrial design, technology, research, creativity, semiotics, Iranian and world industrial designers, automative design, design process, world industrial design, discussion, challenge room, theory of design, styles, sustainable design, basics, urban furniture, production, interview, and report. According to the results, the content type of articles are mostly dedicated to extensive, report, introduction, and translation; and as far as the subject is concerned, the articles are mostly about report and theory of design. Finally the evolution of articles is studied over 35 issues.این مقاله می کوشد تا به بررسی آثار چاپ شده در 35 شمارۀ نشریۀ دستاورد، از سال 1373 تاکنون بپردازد. روش تحقیق، تحلیلی-توصیفی و جامعۀ آماری پژوهش، کلیۀ مقاله های نشریۀ دستاورد طی 22 سال انتشار آن بوده است. درمجموع، 384 عنوان مقاله بررسی و اطلاعات مستخرج از آن، براساس سه مقولۀ کلی «نویسندگان ،» «محتوای مقاله ها » و «سیر تحول مقاله ها در گذر زمان » دسته بندی شده است.«نویسندگان »، به تفکیکِ جنسیت، رتبۀ علمی، رشتۀ تحصیلی، وابستگیدانشگاهی و بسامد آثار، موردمطالعه قرار گرفته اند و نتایج نشان می دهد بیشترین سهم مشارکت به مردان، دانشجویان، رشتۀ طراحی صنعتی، و دانشگاه هنر اختصاص داشته است. مقولۀ «محتوای مقاله ها » به تفکیکِ نوعِ مقاله؛ شامل یازده دستۀ مقاله های پژوهشی، ترویجی، مروری، گردآوری، معرفی، گزارش، مصاحبه، جُستار، نقد، تالار خط و ترجمه و به تفکیکِ موضوعِ مقاله؛ شامل 24 دستۀ مباحث آموزشی، اسباب بازی، ارگونومی، مواد و رو شهای ساخت، هویت، آموزش در طراحی صنعتی، فناوری، پژوهش، خلاقیت، نشان هشناسی، طراحان صنعتی دنیا و ایران، طراحی خودرو، فرایند طراحی، طراحی صنعتی در دنیا، تالار خط، چالشخونه، تئوری طراحی، سبک ها، طراحی پایدار، مبانی، مبلمان شهری، محصول، مصاحبه و گزارش بوده است. براساس نتایج، در بخش نخست بیشترین سهم به مقاله های ترویجی، گزارش، معرفی و ترجمه، و در بخش دوم به گزارش و تئوری طراحی اختصاص داشته است. در انتها سیر تحول برخی از مقاله ها در طول 35 شماره بررسی شده اند.دانشگاه هنردستاورد1025-0840263620170219A Review on the Design of Desks and Chairs for Primary School Studentsمروری بر طراحی میز و صندلی دانش آموزی142334010.30480/dastavard.2017.340FAمحمد رحیماقارب پرست0000-0003-2101-3313محمدرزاقی0000-0002-7687-632XJournal Article20170228 <br />This paper reviews some articles on the design aspects of student desks and chairs in primary schools. There are so many articles on ergonomic and anthropometric aspects of student desks. We classified the papers in two main categories: the first includes papers debating existing problems of student desks; the second suggesting frameworks for designing proper products and appropriate methods of seating during studying at schools. Through the analysis and summing up the results of the two, this study tries to give some suggestions for designing school desks and chairs.<br /> در این مطالعه، مقالاتی در زمینههای طراحی، ارگونومی و ساخت میز و صندلی مدرسه، آنتروپومتری کودکان دبستانی و نیز مطالعات مربوط به تناسب میز و صندلی با این گروه از کاربران مورد بررسی قرار گرفته است. این مقالات در دو گروه اصلی دستهبندی شدند: گروه اول مربوط به مطالعاتی است که جنبههای متعدد مشکلات طراحی یا کاربری میز و صندلیهای مدارس را بررسی میکند؛ مانند آموزش درست نشستن به کودکان، ایجاد تناسب ابعادی بین کودک، فعالیت آموزشی و میز و صندلی مدرسه، ویژگیهای تعبیهشده در میز و صندلی و نیز نظارت دائمی معلم بر نحوۀ درست نشستن دانشآموزان و گروه دوم مقالاتی است که به چارچوبهای کلی بررسی و طراحی میز و صندلی مدرسه اشاره دارد. این مطالعه با تحلیل، ترکیب و جمعبندی یافتههای این مقالات، پیشنهادهای مناسبی را برای طراحی میز و صندلی دانشآموزی پیشنهاد میکند.دانشگاه هنردستاورد1025-0840263620170219Identifying the Iranian Design Criteria in Regard to the Global Needشناسایی شــاخصهای طـراحی ایرانی در تعامل با نیاز جهانی243134110.30480/dastavard.2017.341FAمصطفیتوحیدی فرJournal Article20170228 <br />This paper tries to find the original Iranian Design Principles, through studying Dumezil, Folts, Rajaie, Kabiri, and others who conducted researches on Iranian National Identification. The main criterion of Iranian Identity is «Unitarianism» which can be traced in Iranian Design, and in different ages other criteria gathered around it. Moreover «Openness» in<br />Iranian Culture, make it much easier for them, to adopt design elements dynamically from their neighbor cultures. As a result, this openness will solve the problems of Iranian society significantly. This characteristic of Iranian culture, represents Iranian hospitality in Globalization Dialogue.پژوهشگر در این مقاله بهمنظور یافتن شاخصهای اصیل طراحی ایرانی، از دستاوردهای پژوهشگران در حوزۀ هویت ملی ایرانی؛ همچون دومزیل، رجایی، فولتس، کبیری و سایرین سود برده است و پس از شناسایی شاخصها، عمدهترین شاخص هویتی ایرانیان را «گرایش به امر یکتا» و تبلور آن در طراحی ایرانی دریافته است که سایر شاخصهای هویت طراحی ایرانی در ادوار مختلف، گرد آن جمع آمدهاند. درادامه، عنصر «روایی» و «باز بودن» در هویت ایرانیان باعث شده است که ایشان در اخذ و پذیرش عناصر مطلوب فرهنگهای همسایۀ خود بیتعلق و پویا عمل کنند و این امر یکی از شاخصهای مهم و تأثیرگذار در توسعۀ طراحی ایرانی بوده است؛ چراکه دامنۀ راهحلهای پیشِرو برای حل مسائل جامعۀ ایرانی را به میزان چشمگیری افزایش میدهد. این شاخص، در تعامل با سایر فرهنگها نهتنها پدیدۀ «چند فرهنگ و یک تمدن» را تشدید کرده است؛ بلکه در گفتمان «جهانیسازی»، وجه غالب هویت ایرانیان را برای گفتوگو میان فرهنگها و تمدنها، نمایان و از این تهدید فرصت ساخته است.دانشگاه هنردستاورد1025-0840263620170219Mascot and Anthropomorphism in Brandingمسکات و برندینگ آنتروپومورفیسم323934210.30480/dastavard.2017.342FAمحبوبهمزارعیمحمدرزاقی0000-0002-7687-632XJournal Article20170225Today, customers are constantly bombarded with masses of goods and services. So, the process by which customers decide which product, amongst others, to purchase is vital to all trades and businesses. If customers can locate their values and expectations, successfully encoded within the products or services, they are likely to purchase the commodity matched with their own desires. Anthropomorphism effects product/service design by easing customers’ decision-making process through which their understanding is going to be directed towards more product attachment. Mascot is a manifestation of anthropomorphism, which can be embodied in the form of either humans, animals or objects and thanks to the anthropomorphic manifestation, mascot will somehow guarantee its presence in customers’ mind for a longer period of time. In this review paper, the importance of anthropomorphism is discussed within the context of competition and branding in general and then, the role of mascot in anthropomorphic branding is also noticed. To that end, a full battery of articles, related to branding, mascot & anthropomorphism were reviewed, so that a nexus can be established between the three important yet seemingly separate concepts, proving that anthropomorphic mascots can be beneficial for trades and also for educational institutions like universities and colleges.<br /> امروزه با توجه به بمباران مشتریان با انبوه کالاها و خدمات، تصمیمسازی مشتری از مفاهیم مهم در برندینگ و تجارت تلقی میشود. در این فرایند، انطباق ارزشهای رمزگذاریشده در کالا و خدمت با انتظارات مشتریان بسیار حائز اهمیت است و تصمیم خرید یا عدم خرید فرد را رقم میزند. ازسویدیگر «آنتروپومورفیسم» یا بهاصطلاح «انسانانگاری» فرایندی تأثیرگذار در طراحی محصول/خدمت است که با جلبتوجه فرد و افزایش قوۀ شناخت و درگیر ساختن احساس وی با کالا/خدمت پیشرو، تصمیمگیری را هدایت میکند. مسکات بهعنوان شخصیت هویت تجاری سازمانها و شرکتها، نمودی از آنتروپومورفیسم است که در قالب انسان، حیوان یا اشیا متبلور شده و از همین طریق در ذهن مخاطب ماندگار میشود. در این نوشتار اهمیت مفهوم آنتروپومورفیسم در دنیای رقابت و برندینگ بهطورعام و نقش مسکاتها در برندینگ آنتروپومورفیک موردبحث و بررسی قرار گرفته است. در ابتدا با مرور ادبیات حوزۀ آنتروپومورفیسم، مسکات و برندینگ تلاش شده است زنجیرهای از حلقههای بهظاهر منفصل ایجاد شده و سپس نشان داده شود که چگونه تبلور ویژگیهای انسانی در محصول و شخصیت برند میتواند ابزاری برای برندینگ، تجارت و معرفی بنگاههای اقتصادی یا مؤسسات آموزشی باشد.دانشگاه هنردستاورد1025-0840263620170219Design Culture and Dialogic Designفرهنگ طراحی و طـراحی گــفتمانی404534310.30480/dastavard.2017.343FAاِتزیومانزینیاستاد افتخاری دانشگاه پلیتکنیک میلاننداامیراعلاییاستادیار گروه دروس عمومی، دانشگاه هنرJournal Article20170225The question of culture is virtually absent from the debate on contemporary design and especially from what in this paper I refer to as <em>emerging design: </em>a problem-based, solution-oriented design, the defining characteristic of which is not the products, services, and communicative artifacts it produces, but the tools and methods it uses.1 The discussion on it dutifully covers envi-ronmental, economic, and social issues, together with those of participation and the environmental, economic, and social effects of its results. Certainly all these aspects are very important, but the absence of a debate on emerging design’s cultural dimension is a serious limitation that prevents it from becoming the agent of (cultural and therefore also social and environmental) change that it could and indeed should be. Meanwhile, although rarely discussed, emerging design <em>also </em>has its own culture—a culture that is rather limited and limiting precisely because of this lack of debate. In this paper I call this culture <em>solution-ism </em>and <em>participation-ism. </em><em> </em>To go beyond this somewhat reductive culture, we need to return to the discussion on issues that are or should be typical of design: from the criteria by which to orient and assess the quality of local solutions, to the broadest visions of the world toward which we work. This discussion must be undertaken through a <em>dialogic approach, </em>in which the various interlocutors, design experts included, interact as they bring their own ideas and define and accept their own responsibilities.دانشگاه هنردستاورد1025-0840263620170219Da Vinci, Khayyam and Industrial Designداویــنچی، خـــیام و طراحی صنعتی464934410.30480/dastavard.2017.344FAمصطفیمیرفندرسکیJournal Article20170225 <br />Leonardo Da Vinci's name has been integrated to Industrial Design in a way that his date of birth has been called World Industrial Design Day. He was an inventor, painter, sculptor, architect, scientist, musician, mathematician, engineer, geologist, astrologist, author, historian, etc. But why is he an industrial designer? Probably because a designer should be a multi-dimensional character, from one side related to art and design, and from the other side to industry and technology. A designer is responsible to make change in his environment. Leonardo found it 500 years ago and Omar Khayyam 500 years before him. Khayyam is one of the most intelligent mathematic genius all over the world, and at the same time one of the greatest poets of all times. The main point is to compare the eras, the two genius lived in. Take into consideration that in Khayyam's time, painting, sculpture and drawing were symbols of blasphemy, we understand how poetry was the most complete art to the Iranian peoples at that time. In this note I tried to know the two genius in their own specific social and historical contexts.تاریخ و فرهنگ ایران، گوهری است که باوجوداینکه پژوهشگران و دانشمندان بسیاری از ملیتهای گوناگون دهههاست به آن پرداختهاند، تنها گوشۀ کوچکی از آن آشکار شده است. «ایرانی» نهتنها یک ملیت، بلکه فرهنگی غنی را در ذهن همه تداعی میکند و خود ما ایرانیها بیش از همه به این نکته واقفیم؛ اما قادر به ارائۀ تعریفی یکدست و همگون از «ایرانی» نیستیم. اقوام، زبانها، مذاهب و گرایشهای گوناگون در کنار هم صدها و هزاران سال زیستهاند و در عین اینکه همیشه دربارۀ یکدیگر لطیفه ساختهاند و گاهی کار را به تحقیر یکدیگر نیز کشاندهاند، اما هیچگاه تبدیل به کشمکش و جنگ خونین میانشان - چیزی که بهوفور در غرب و شرق شاهدیم - نشده است. بهعنوان یک آموزگار که از ابتدا تاریخ برایم جذابیتی خاص داشته است، این شانس را داشتهام که در رشتهای تحصیل کنم که با فرهنگ، نهتنها از نگاه یک مورخ یا جامعهشناس، بلکه ازنظر یک «طراح» با جهان اطراف خود ارتباط پیدا کرده و سروکار دارد؛ مانند کسی که کوزهای را «طراحی» میکرده و در کارگاه سفالگریاش میساخته، یا مانند یک زن قالیباف که سالها روی دار قالی «طرح»هایی را که بهخوبی میشناخته، بهصورت یک شاهکار درمیآورده است. کوتاهسخن، در این یادداشت، تلاش کردهام که در حد امکان، دو «طراح» نابغه را در موقعیتهای خاص خودشان بشناسم.دانشگاه هنردستاورد1025-0840263620170219در بـاب سرقت علمی5051346FAمحبوبهمزارعیصادقکراییJournal Article20170225دانشگاه هنردستاورد1025-0840263620170219Abstracts5760347FAJournal Article20170528