دانشگاه هنردستاورد1025-0840294120190622List of Articles and Journal Info
Dastavard-41شناسنامه و فهرست دستاورد 41- بهار و تابستان 139851912FAJournal Article20210627http://dastavard.journal.art.ac.ir/article_912_e9129e566b370489206e30e5d7883eae.pdfدانشگاه هنردستاورد1025-0840294120190622Editiorial - Dastavard 41کسوف دیزاین54913FAJournal Article20210627http://dastavard.journal.art.ac.ir/article_913_069a9d846b12d3cd1361e0f12408f851.pdfدانشگاه هنردستاورد1025-0840294120190622Urban Smart Kiosk for Cloth Sharing: The Revival of the Iranian Culture of Donationسامانه و کیوسکِ هوشمندِ شهریِ اشتراک گذاری پوشاک؛ مدلی برای احیاء و ارتقاء فرهنگ بخشش ایرانیان17689910.30480/dastavard.2019.899FAنازنینسرانجام پوردانشگاه هنرمحمدرزاقیعضو هیأت علمی دانشگاه هنر0000-0002-7687-632Xامیرشکیبامنشدانشگاه هنردانشگاه هنر، دانشیار معماری و شهرسازی،Journal Article20200126Fashion has transformed to a serious lucrative tool in today's marketing, as it offers a wide range of choices to product users for their self-expression and look alterations, mostly through concentrating on users latent and blatant desires. However, fashion has been correspondingly considered, for a while now, as the fourth most pollutant industry after agriculture, mining, and transportation. That is, fashion has turned into a double-edged sword; by one edge, it finds its way to the realm of users’ social positioning, lifestyle and identity and by the another, it swords to the face of our existence, wellbeing and the environment. Soon of later, this double-sided life of fashion industry must be ceased or severely limited; the sooner, the better. One way of controlling the harmful footprint of fashion industry on the environment is to promote sharing behaviors of citizens through the donation of their clothes via providing clothes for underprivileged citizens; where, broken traditional and conventional rings of interpersonal relationships are juxtaposed within the context of urban environment. Consequently, people are not realized of their citizen fellows’ needs and capabilities. Smart Urban Systems (SUS) replaces traditional social networks and fills the gap of public trust amongst citizens for sharing their clothes. SUS will appropriately respond to the environmental concerns as well as supporting the trickle-down theory for the poor. In this paper, a framework is devised and suggested for the cultural establishment of trickle-down theory for the citizens, voluntarily willing to exchange, share or donate their clothes via the utilization of an urban furniture: A kiosk, enhanced to physically collect and deliver clothes and digitally manage the whole process of providing the service of sharing citizens’ clothes.<br /> <strong> </strong>مد و فشن با تکیه بر ابعاد روانیِ کاربران و خلق امکانهای متعدد برای بیانهای شخصیِ افراد توانسته است ضمن تأمین نیازهای کاربران به پوشش، هویّت، جایگاه اجتماعی، سبک زندگی و نظایر اینها، به یکی از سودآورترین بازارهای عصر حاضر تبدیل شود. لیکن در مقابل، از نظر آلایندگی منابع آب جهان، بعد از کشاورزی، معدن و حملونقلِ زمینی، رتبۀ چهارم را از آن خود بسازد. به عبارت بهتر، پوشاک به تیغ دو لبهای تبدیل شده که از یکسو، برای خلق و دفاع از حریم هویّت شخصی و اجتماعی کاربران خود تیغ میکشد و از سویدیگر، تیغ به رخ هستی کشیده، محیطزیست ایشان را نیز سخت آزرده ساخته است. دیر یا زود، این زیست دوگانه و متنافرِ صنعت مد باید متوقف یا محدود شود. یکی از مسیرهای ممکن در محدود ساختن اثراتِ مخربِ زیست-محیطیِ صنعت مد، استقرار فرهنگ بخشش و دگریاری در راستای تأمین نیازهای پوشاک افراد تهیدست در بستر زندگی شهری مدرن است؛ جاییکه حلقههای سنتیِ زنجیرۀ تعاملات اجتماعیِ آشنایان شکسته شده، شهروندان بدون آگاهی از توانمندیها و نیازهای سایر شهروندان در آن زندگی میکنند. در این پژوهش، از مرور ادبیات مرتبط با موضوع به شیوۀ توصیفی-تحلیلی استفاده و پیشنهاد شده که سامانههای هوشمند شهری میتوانند به جایگزینی از آشنایان در جوامع سنتی (حلقههای تعاملی)، نقش رنگپریدۀ اطمینان بینفردی را پُررنگ و تأمین نیازهای ایشان به پوشاک را فراهم آورده، گامی در راستای کاهش فشار بر بخش تولید پوشاک، توقف یا ایجاد محدودیت برای مدهای سریع و زودگذر و البته حذف یا محدود ساختن پوشاکهای کمکیفیت محسوب شود. از این طریق، میتوان مدعی شد که تئوری اقتصاد سرریز[i] بر پایۀ فرهنگ دگریاری و بخشش را که از مصادیق فرهنگی ایرانیان است بازتعریف کردهایم. در این مقاله، چارچوبی برای استقرار فرهنگی تئوری سرریز از طریق سامانۀ مبلمان هوشمند شهری اشتراکگذاری پوشاک از طریق کیوسکهای مبادله معرفی میشود. به عبارت دیگر، در فضای شهری مدرن که افراد هیچ شناختی از یکدیگر ندارند اشتراکگذاری پوشاک باید از زمینۀ «بسته، سنتی و آشنا» به زمینۀ «باز، مدرن و ناآشنا ولی مطمئن» تغییر وضعیت دهد. <br /><br clear="all" /><br /><br /> http://dastavard.journal.art.ac.ir/article_899_7ff7f915d290def1bfe3cdd0c3695d15.pdfدانشگاه هنردستاورد1025-0840294120190622Feasibility of Anxiety Reduction in Children with Cancer of 4 to 6 Years Using An Informational Gameامکان سنجی کاهش اضطراب در کودکان مبتلا به سرطان 4 تا 6 ساله با بهرهگیری از بازی آگاهیبخش261889310.30480/dastavard.2019.893FAنگینیشمیگروه طراحی صنعتی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهرانوحیدچوپانکارهگروه طراحی صنعتی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهرانجمشیدامامیگروه طراحی صنعتی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهرانJournal Article20200109With the advancement of technology and the dramatic growth of medical science, diseases such as cancer that were previously untreatable have now been cured. However, for many people, the disease is synonymous with death. Not knowing enough about the disease and its treatment process exacerbates fear and tension. Children with cancer usually do not have a clear and informed understanding of their illness, given their age and mood, so they are less likely to cope with it. This study aims to reduce children's anxiety and help them to improve their mental health by informing children through play. In this regard, by designing a web site and a game, in addition to indirectly transmitting necessary information about the disease and its condition, it has tried to reduce children's anxiety and increase their hope. The output of this research was designed on the basis of continuous interactions with users and the fabrication of multiple prototypes and was optimized by evaluating users to arrive at designs. Anxiety and life expectancy tests were also performed on users to determine the efficacy and validation of this product. The results showed that indirect awareness through play means can play an effective role in reducing anxiety in children with cancer and increasing their cooperation in the therapeutic process.با پیشرفت فناوریها و رشد چشمگیر دانش پزشکی، بیماریهایی همچون سرطان که در گذشته غیرقابلدرمان بودند امروزه درمانپذیر شدهاند. بااینوجود، این بیماری برای بسیاری مترادف مرگ است. عدم شناخت کافی نسبت به این بیماری و فرآیند درمانیاش، ترس و تنش را شدیدتر میکند. کودکان مبتلا به سرطان، با توجه به شرایط سنی و روحیاتشان معمولاً درک واضح و آگاهانهای نسبت به بیماریشان ندارند، بنابراین در مواجهه با شرایط، توان مقابله با آن را کمتر دارند. در این پژوهش سعی شده با آگاهیبخشی به کودکان بهوسیلهی بازی، اضطراب کودکان را کاهش داده و به آنها در جهت بهبود شرایط روحی-روانی کمک شود. در این راستا با طراحی تارنما و بازی، علاوه بر انتقال اطلاعات لازم بهصورت غیرمستقیم دربارهی بیماری و شرایطش، در کاهش اضطراب کودکان و افزایش امیدواری آنان سعی شده است. محصول خروجی این پژوهش برمبنای تعاملات مداوم با کاربران، طراحی و ساخت نمونههای متعدد انجام گردید. با ارزیابی نمونهها توسط کاربران، طرح نهایی بهینه شد. همچنین آزمون اضطراب و امید به زندگی برای مشخص شدن میزان کارآمدی و اعتبارسنجی این محصول بر روی کاربران انجام گردید. نتایج نشان دادند که با آگاهیبخشی غیرمستقیم و به کمک وسایل بازی میتوان اضطراب کودکان مبتلا به سرطان را کاهش داده و همکاری آنها در مراحل درمان را افزایش داد.http://dastavard.journal.art.ac.ir/article_893_cfdd99afd9aaf3c4d008d09d508f8eca.pdfدانشگاه هنردستاورد1025-0840294120190622Applying product language as a user interface and technology in new product design
(Case Study: Home 3D Printer)به کارگیری زبان محصول، به عنوان واسط ارتباطی کاربر و فناوری در طراحی محصول جدید (مطالعه موردی پرینتر سهبعدی خانگی)412889410.30480/dastavard.2019.894FAنسرینمقدمگروه طراحی صنعتی - پردیس هنرهای زیبا- دانشگاه تهران - تهران - ایران0000-0001-7813-5587کیارشرهاییگروه طراحی صنعتی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران ، تهران ، ایرانJournal Article20200603New technologies for whatever purpose have emerged will someday become public. These changes in life always require a long time to create a context. The design of 3D printers will also be included. Since the 1980s, there have been many ways to print 3D artifacts. These were all designed to meet the needs of industries and research, but manufacturers were not oblivious to home users. In this study, we tried to make the 3D printer with the technology available to persuade the home user and the user to experience pleasant exposure with the least complexity in interacting with the printer. Therefore, the product language as one of the semantic theories in the product was selected as the theoretical part of the studies and after extracting the 3D printer features from the perspective of the product language, these features were applied in meticulous design. These features, which include aesthetic, semiotics, and symbolic functions, along with essential semantic features such as affections and perceptual functions, helped the designer to design a product's communicative language, both in appearance and in usage and interactions, with enough communicative features to attract and appeal the user. With sufficient communication features to attract, encourage and use the user, although far from a new approach to 3D printing that exclusively meets the needs of the home user, this type of design can be expected to benefit from the design achievements of exclusively home-based printers in a team of experts.فناوریهای جدید با هر هدفی که پدید آمده باشند روزی به استفاده عموم درخواهند آمد. این تغییرات در زندگی همواره به مدتزمان زیادی برای ایجاد بستر و جایگاه نیاز دارند. طراحی پرینترهای سهبعدی نیز در این قاعده گنجانده خواهند شد. از دهه هشتاد میلادی روشهای گوناگونی برای چاپ سهبعدی مصنوعات پدید آمدهاند. این روشها تماماً برای پاسخگویی به نیاز صنایع و تحقیقات پدید آمدند اما تولیدکنندگان از کاربران خانگی نیز غافل نبودند. در این پژوهش سعی بر این بود که چاپگر سهبعدی با فناوری موجود، بتواند کاربر خانگی را ترغیب کرده و کاربر نیز مواجهه مناسب و دلپذیری را همراه با کمترین پیچیدگی در تعامل با چاپگر تجربه کند. ازاینرو زبان محصول بهعنوان یکی از نظریههای معناشناختی در محصول بهعنوان بخش نظری مطالعات انتخاب و پس از استخراج ویژگیهای چاپگر سهبعدی از منظر زبان محصول، بهکارگیری این ویژگیها در طراحی دقیق انجام پذیرفت. این ویژگیها که کارکردهای زیبایی شناسانه، نشانه شناسانه و سمبولیک را شامل میشوند به همراه ویژگیهای ضروری معنایی مانند افوردنس و کارکردهای ادراکی به طراح کمک کردند تا در طراحی زبان ارتباطی محصول چه در قالب ظاهر و چه در بخش واسطهای کاربری و تعاملات، محصولی را با شاخصههای ارتباطی کافی برای جلب، ترغیب و استفاده کاربر، طراحی کند. این طراحی هرچند تا رسیدن به روشی جدید از چاپ سهبعدی که منحصراً با نیازهای کاربر خانگی مطابقت داشته باشد فاصله زیادی دارد، اما میتوان انتظار داشت که از دستاوردهای این طرح در طراحی پرینتری منحصراً ویژه مصارف خانگی، در قالب تیمی متشکل از متخصصین مختلف بهره جست.http://dastavard.journal.art.ac.ir/article_894_61518d3c0c4ea3e659124255cb05c73d.pdfدانشگاه هنردستاورد1025-0840294120190622Analysis of Emotion in the Design of Dough Beverage Containersبررسی احساس کاربر از طراحی جام و صراحی نوشیدنی سنتی ایران514289710.30480/dastavard.2019.897FAبهارهتیموریعضو هیات علمی/ گروه طراحی صنعتی دانشگاه سمنانهدیهجهانگیریفارغ التحصیل کارشناسی طراحی صنعتیJournal Article20200816Dining table is not only a place to gather for food and drink, but it also the art and culture of people throughout time. Related cultural traditions and rituals pass from generation to generation through the utensil use as significantly as the victuals. Persian lifestyle and culture has long played a major role in shaping the dining table utensil. The contemporary designs, however, are not much indicative of the Persian heritage particularly in case of dishes for drinks. Crystal and porcelain dishes modelled on Chinese, Japanese and Czech designs clutter in the market. In addition, most people do not show much willingness to include dishes with old design on their table. The aim of this study is to extract physical characteristics emotionally affective while drinking. In so doing, a semi-structured interview and three experiments to test users’ feelings and examine their form preferences were arranged based on emotional design approach. Provided that the goblet with tulip- shape outweighs other goblet samples, it can satisfy the emotional dimension of the design. Modelled on Qajar style of goblet and decanter, the design would be able to highly affect user’s feelings and identity and meet their expectations regarding pleasurable usage.خوراک و نحوه خوردن و نوشیدن، افزون بر آنکه منبعی برای تأمین انرژی و سلامت انسان باشد بازتابدهنده آرایشهای فرهنگی جوامع انسانی است. در این میان نقش ظروف سرو خوراک و نوشیدنی همپای مظروف، در انتقال بخشی از فرهنگ و هویت جامعه به نسل بعد دارای اهمیت است. با آنکه ایرانیان از دیرباز مطابق سبک زندگی و فرهنگ خود ظروف خاصی را برای سفرههای غذای خود طراحی کرده و بهکار میبردند اما اکنون، سفره غذای ایرانی میراثدار مناسبی برای ظروف غذا و به ویژه نوشیدنی ندارد. ظروف بلور و چینی کپی شده از طرحهای چینی، چک و ژاپنی بازار بلور ایران را اشباع کردهاند. از طرفی، مردم امروز تمایل اندکی به بکار بردن ظروف با طراحی متعلق به گذشته در کنار ظروف مدرن خود بر سر سفره دارند. هدف از این پژوهش استخراج ویژگیهای فیزیکی اثرگذار بر احساس کاربر در هنگام نوشیدن است. به همین منظور، بر مبنای رویکرد طراحی احساسگرا، مصاحبه نیمه ساختاریافته و سه آزمایش برای آزمودن احساس کاربران و شناسایی ارجحیتهای فرمی آنها تنظیم شد. چنانچه جام دارای فرمی لاله شکل و وزن بیشتر نسبت به نمونههای مشابه باشد محصول پاسخگوی بعد احساسی طراحی خواهد بود. طراحی فرم جام و صراحی برمبنای فرم نمونه دوره قاجار، قادر است سطوح بالای احساسات و هویت کاربر را تحت تأثیر قرار داده و انتظارات کاربر را بر مبنای کاربرد خوشایند آن برآورده کند.http://dastavard.journal.art.ac.ir/article_897_e042cc9c4581a1667c2c2254771539f5.pdfدانشگاه هنردستاورد1025-0840294120190622Analysis of the principles for Branding of Iranian herbalsواکاوی اصول برندسازی دمنوش های گیاهی ایرانی615289610.30480/dastavard.2019.896FAراضیهخرمیگروه آموزشی طراحی صنعتی،دانشگاه هنر و معماری پارس،تهران،ایرانحسنصادقی نائینیگروه طراحی صنعتی،دانشگاه علم و صنعت،تهران،ایرانJournal Article20200214One of the activities of industrial design specialists and experts is branding. Brand’s role in identifying a company’s product is undeniable in today’s expanding markets. Making a strong brand is the ultimate goal of many organizations. A reputable brand should offer at least one distinct advantage because no amount of simulation can compensate for this shortcoming. Iranian artists, with the foundation of thinking and preserving the Iranian identity and interaction with other artists, be able to present their national works and assets on the world stage. In this descriptive-analytical research, the principles of designing the packaging of herbal teas for branding have been carefully considered. How to apply cultural ergonomic design criteria to achieve products tailored to people's tastes has been emphasized. Although branding is very important, the present study showed that other factors such as culture influence brand reinforcement, especially vegetable herbals brands. The results showed that if people were able to ensure that packaging products were as fresh as traditional products, people would be more likely to buy packaging herbals because nutritional information was included on the packaging. Understanding the nutritional information of herbals better helps people to choose and consume herbals. To encourage more people to buy herbals as packaging, brand names, trademarks, warranties, and endorsements also have a significant impact on product packaging.یکی از فعالیت های متخصصین طراحی صنعتی، برندسازی است. نقش برند ها در شناسایی محصول شرکت در بازارهای رو به گسترش امروزی، نقش انکار ناپذیر است. ساخت یک برند قوی هدف نهایی بسیاری از سازمان هاست. یک برند معتبر حداقل باید یک مزیت متمایز ارائه دهد چرا که هیچ مقدار از ظاهر سازی، نمی تواند جبران کننده این کمبود باشد. هنرمندان ایرانی ، با زیربنای تفکر و حفظ هویت ایرانی و تعامل با سایر هنرمندان، بتوانند آثار و دارایی های ملی خود را در صحنه های جهانی عرضه کنند در این پژوهش توصیفی تحلیلی بررسی اصول طراحی بسته بندی دمنوش های گیاهی برای برند سازی مورد دقت قرار گرفته است. چگونگی کاربست معیارهای طراحی ارگونومی فرهنگی برای حصول محصولی متناسب با سلیقه ی مردم مورد تاکید بوده است. گرچه برند سازی اهمیت بسیاری دارد اما تحقیق حاضر نشان داد که عوامل دیگری همچون فرهنگ بر تقویت برند مخصوصا برند های دمنوش های گیاهی تاثیر دارد. نتایج نشان داد که اگر امکانی فراهم شودکه افراد بتوانند اطمینان حاصل کنند که محصولات بسته بندی هم مانند محصولات سنتی تازگی دارد افراد بیشتر ترغیب به خرید دمنوش های بسته بندی میشوند زیرا اطلاعات تغذیه ای بر روی بسته بندی درج شده است. دانستن بهتر اطلاعات تغذیه ای از دمنوش ها کمک بیشتری به افراد برای انتخاب و مصرف دمنوش ها دارد.برای ترغیب بیشتر افراد به خرید دمنوش ها بصورت بسته بندی در نظر گرفتن نام تجاری،نشانه های تجاری،ضمانت نامه ها و تایید کننده ها نیز تاثیربسزایی بر خرید محصول بصورت بسته بندی دارد.http://dastavard.journal.art.ac.ir/article_896_d8f52ffe3bc5bd94c44cc41639556466.pdfدانشگاه هنردستاورد1025-0840294120190622Materail Driven Design(MDD): A Method to design for
Material Experiencesطراحی مواد محور (ام.دی.دی) : روشی برای طراحی تجربیات مواد796289810.30480/dastavard.2019.898FAصباهرسینیدانشگاه هنرJournal Article20190713Materials research constantly offers novel materials as better alternatives to convention. Functional aptness is taken for granted at the first commercial launch of a new material. Nevertheless, this alone may not be enough for its commercial success and widespread use. The ‘material’ should also elicit meaningful user experiences in and beyond its utilitarian assessment. This requires qualifying the material not only for what it is, but also for what it does, what it expresses to us, what it elicits from us, and what it makes us do. In search of a proper application through such an understanding, material scientists and industries have reached out to designers to guide the development of materials by experiential goals. However, how to design for experiences with and for a material at hand has been poorly addressed to date. In this article, we propose a method, Material Driven Design (MDD), to facilitate designing for material experiences. After explaining the theoretical foundation of the method, an illustrative case is presented—where ‘coffee waste’ is the subject of a design effort to conceive a new product concept. Finally, possible research directions are addressed to bring new insights to the effective application of the MDD method to diverse projects.بررسی در زمینهی مواد به طور دائم این امر را طرح می کند که مواد جدید جایگزین بهتری برای مواد معمولیاند. در تبلیغات تجاری اولیه عملکرد مناسب مواد جدید، بدیهی تلقی میشود. با این وجود، ممکن است این امر به تنهایی برای موفقیت تجاری و استفاده گسترده از مواد کافی نباشد. «مواد» همچنین باید بتواند تجربیات معناداری را در زمینهی ارزیابی سودمندانه و فراتر از آن برای کاربر خلق کند . این امر، نیازمند بررسی مواد نه تنها از نظر ماهیت آن، بلکه همچنین برای کارکردش، چیزی که برای طراح بیان میکند، چیزی که در طراح برمیانگیزد و آنچه طراح را به انجامش وامیدارد است. در جستجوی کاربردی مناسب برای چنین درکی، دانشمندان مواد و صنایع وابسته به آن برای هدایت توسعه مواد بر اساس اهداف تجربی از طراحان کمک گرفتهاند. پس از توصیف مبانی نظری روش MDD، موردی ارائه شده است که «پسماند قهوه» دستمایه طراحی برای ایجاد کانسپت محصولی جدید است. در آخر نیز، پزوهش های پیش رو برای به دست آوردن بینش جدید در کاربرد موثر روش ام.دی.دی برای پروژههای متنوع پیشنهاد شده است.<br />ارتباط با تجربه طراحی – برای دهه ها، «مواد» کانون پزوهش ها و موضوع عملی طراحی بوده است. لیکن، گزارش هایی از این دست کمتر مورد توجه قرار گرفته است. روش ام.دی.دی در مقاله حاضر با هدف تامین اطلاعات لازم برای طراحان در نظم دهی، تعامل و بازتاب تجربیات ایشان در رابطه با مواد است.http://dastavard.journal.art.ac.ir/article_898_a7f472ffba6cce790e29f47b1e3591c9.pdfدانشگاه هنردستاورد1025-0840294120190622AbstractsAbstracts8580914FAJournal Article20210627http://dastavard.journal.art.ac.ir/article_914_935dc801b25c6a647a3ef59f9e3e5079.pdf