2024-03-28T16:07:49Z
http://dastavard.journal.art.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=153
دستاورد
نشریه تخصصی دستاورد
1025-0840
1025-0840
1397
28
40
شناسنامه و فهرست
2018
11
22
2
1
http://dastavard.journal.art.ac.ir/article_838_dee9133f7331437e98797dd2a22bfb64.pdf
دستاورد
نشریه تخصصی دستاورد
1025-0840
1025-0840
1397
28
40
جبلین درون و برون و سعی دستاورد
2018
11
22
5
4
http://dastavard.journal.art.ac.ir/article_847_6cf90a46f75b47254571f572fde20dc0.pdf
دستاورد
نشریه تخصصی دستاورد
1025-0840
1025-0840
1397
28
40
طراحی وسیلۀ بازی به منظور بهبود آموزش و یادگیری مهار ت های حرکتی درشت کودکان 3 تا 6 سال
ابراهیم
باقری طالقانی
اسماعیل
قدردانی
یکی از موضوعات مهم در رشد کودکان، رشد مهارت های حرکتیِ درشت و ظریف است. تحقیقات اخیر انجام شده در ایران حاکی از آن است که درصد قابل توجهی از کودکان در محدودۀ سنیِ 3 تا 6 سال در مهارت های حرکتیِ درشتْ دچار ضعف و تأخیر هستند؛ لذا هدف این پژوهش طراحی وسیله ای برای بهبود یادگیری مهارت های حرکتی درشتْ در بازۀ سنیِ مذکور تعیین گردید. پژوهش حاضر به لحاظ هدفْ کاربردی و مبتنی بر فرایند پنج مرحله ایِ اقدامْ پژوهی است. اطلاعات مورد نیاز به شیوۀ کتابخانه ای و میدانی، از طریق مشاهده، پرسشنامه و کاربرد آزمون دِنوِرII جمع آوری شده و داده های آماری به شیوۀ توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. ابتدا نمونۀ تحقیق با کمک آزمون دِنوِرII در انجام مهارت های حرکتی درشت مورد بررسی قرار گرفت که یافته ها نشان از ضعفِ تعداد قابل توجهی از کودکانِ این گروه سنی در انجام مهارت ها داشت. پس از نیازسنجی و ایده پردازی، محصول موردنظر طراحی و نمونه سازی شد و در اختیار 36 نفر از کودکان تأخیر حرکتی قرار گرفت تا تأثیر آن بر بهبود مهارت های حرکتی درشتْ مورد بررسی قرار گیرد. نتایج بررسی مجدد، نشان داد که محصولِ طراحی شده نقش مؤثری در بهبود توانمندی های حرکتی درشت کودکان سه تا شش سال دارد. این وسیلۀ بازی می تواند در منازل، مراکز توانبخشی، مهدکودک ها، مراکز آموزشی و کلیۀ فضاهای داخلی و خارجی توسط کودکان مورد استفاده قرار گیرد.
مهارت های حرکتیِ درشت
کودکان تأخیر حرکتی
طراحی محصول
آزمون دِنوِرII
2018
11
22
13
6
http://dastavard.journal.art.ac.ir/article_840_5be8873ce1c1f201ed656ae704341ee2.pdf
دستاورد
نشریه تخصصی دستاورد
1025-0840
1025-0840
1397
28
40
بازیابی نقش مایه ها در طراحی منتخبی از زیورآلات شاخص دورۀ قاجار و پهلوی
آناهیتا
سمیعی
الیاس
صفاران
طراحی زیورآلات و جواهرات فرآیندی پویا و خلاق است و در بسیاری از موارد نیازمند الهام و ایده پردازی. شناخت منابع الهام بخشی چون طبیعت، ساخته های پیشین، طرح ها و نقشمایه های کاربردی، می تواند به نوآوری و خلق مدل هایی که علاوه بر اصالت و زیبایی، با سلیقۀ مخاطب امروزی نیز هماهنگ باشد، بیانجامد و موفقیت در بازار را تضمین نماید. یکی از بهترین منابع الهام و ایده پردازی برای طراحان و هنرمندان خلاق ایرانی، گنجینۀ عظیم و برجستۀ زیورآلات فاخر این سرزمین است که امروزه در بسیاری از موزه ها و کلکسیون های شناخته شدۀ جهان نگهداری می شوند. هنری غنی از انواع نقوش زینتی با منشأ گیاهی، جانوری و هندسی. ایرانیان از دیرباز با روش های ذوب و شکل دهی فلزات قیمتی و تراش انواع گوهرها نیز آشنایی داشته و در این فنون به چیره دستی رسیده بودند، از این رو پیشینۀ پربار و گرانب هایی از روند تکامل این هنر در سرزمین ما وجود دارد که به خوبی می تواند مورد استفاده قرارگیرد. در این پژوهش سعی بر آن بوده است که ضمن بررسی اجمالی تاریخچۀ ساخت زیورآلات در ایران، نقشمایه های منتخبی از شاخص ترین زیورآلات دورۀ قاجار و پهلوی که در گنجینۀ ارزشمند «موزه جواهرات ملی» نگهداری شده و قابلیت دستیابی به اطلاعات مربوط به آن ها وجود داشته است، ارزیابی و استخراج شود و نتایج آن در قالب جداول و طرح ها، دسته بندی و ارائه گردد و در نهایت با الهام از این عناصر نمونه هایی طراحی و ارائه شده است.
نقش مایه
زیورآلات
قاجار
پهلوی
طراحی
2018
11
22
28
14
http://dastavard.journal.art.ac.ir/article_841_f250f755641a0c3d5bbb6ab7453fd3c3.pdf
دستاورد
نشریه تخصصی دستاورد
1025-0840
1025-0840
1397
28
40
طراحیِ عینک آفتابی براساس کهن الگوهای هفتگانۀ زنانه
مهدیه
جوان حق پرست
مهدی
اصل فلاح
شخصیت انسان، یکی از عوامل تعیینکننده در تمایلات و نوع نگرش اوست. نظریههای مختلفی در حوزۀ شخصیتشناسی توسط نظریهپردازان حوزۀ روانشناسی ارائه شده است. یکی از این نظریههای شاخص، نظریۀ روانشناسیِ یونگ در باب کهنالگوهای اسطورهای است، که بیانگر میزان نفوذ هر کهنالگو در درون هر فرد میباشد. هدف این مطالعه، استفاده از این نظریه به عنوان مبنایی برای ایدهپردازی و خلاقیت فرمی و تنوعبخشی به راهحلهای طراحی بوده است. بدین منظور، عینک آفتابی، به عنوان محصولی که بازتابی از علایق افراد است و به همین دلیل نیازمند تنوع فرمی گستردهای است، برای انجام مطالعات طراحی، انتخاب شد. برای تحقق هدف ذکرشده، از روش های طراحی مشارکتی و همآفرینی فعال، جمع سپاری، مدلسازی هم زمان، پرسشنامه و مصاحبه استفاده شده است. گروه های هدف مطالعه، تقریباً در تمام مراحل روند پروژه مشارکت داده شدهاند تا طرح های نهایی، متناسب با سلیقۀ هر کدام از تیپ های شخصیتی شکل بگیرد. اما نتایج نشان داد افراد در موقعیت های مختلف بنا به نفوذ انواع کهنالگوها و نه صرفاً کهنالگوی غالب، در خرید تصمیم میگیرند. بنابراین روش «طراحی کهنالگویی» که نامی است که توسط نگارندگان برای این رویکرد در طراحی انتخاب شده، به عنوان یک رهیافت بین رشتهای، میتواند در قالب یک روش تسهیلگر ایدهپردازی و تنوع بخشی به طراحی، در فرایندهای طراحی و نه پیشبینیِ دقیق نوع انتخاب افراد بهکار گرفته شود. در همین راستا، یافتههای مطالعه نشان داد که در فرایند انتخاب، افراد میتوانند تحت تأثیر شرایط و انگیزههای خرید مختلف، انتخاب های متنوع و متفاوتی داشته باشند که حتی با کهنالگوی غالبشان در تناقض باشد.
نظریۀ یونگ
کهن الگوی شخصیتی
طراحی مشارکتی
طراحی کهن الگویی
2018
11
22
41
30
http://dastavard.journal.art.ac.ir/article_842_6ed7f38a43e4ea48b2c604b804354efe.pdf
دستاورد
نشریه تخصصی دستاورد
1025-0840
1025-0840
1397
28
40
سفارشی سازی و رفتار استفاده کننده
صبا
بیضایی
سفارشی سازی در محصولات، یکی از رویکردهایی است که استراتژیِ بسیاری از شرکت های بزرگ با هدف افزایش رضایت مشتری، محسوب می شود. سفارشی سازی به هر فرد این امکان را می دهد تا محصولات را مطابق با سلیقه و نیازهایش تغییر دهد. برای استفاده از محصولات سفارشی سازی، استفاده کننده باید تصمیمات متعددی را اتخاذ کند؛ که این امر اهمیت چگونگی اجرای سفارشی سازی را نشان می دهد. باید اذعان کرد که سفارشی سازی به هر نحوی نمی تواند به هدف مذکور منجر شود. شناختِ رفتار استفادهکننده، یکی از مهمترین معیارهایی ست که در موفقیت سفارشی سازی دارای اهمیت بسیاری بوده و کمتر بدان توجه شده است. در ایـن مطالعـه، مقاله هایی در زمینه هـای فرهنگ، هویّت، دانشِ استفاده کننده، درک وی از سفارشی سازی و حساسیت مشتری به سفارشی سازی، به عنوان عواملی تأثیرگذار در محدودۀ رفتار استفاده کننده، مـورد بررسـی قـرار گرفتـه اسـت. هـدف ایـن نوشـتار، ارائۀ شـناختی مختصـر از رفتار استفاده کننده و تأثیر آن در سفارشی سازیِ محصولات است. این بررسـی، بـا ایـن جمع بنـدی کـه شرکتها می توانند با درک بهتر رفتار استفاده کننده و شناخت بیشتر آن ها، استراتژی های مناسب تری با توجه به گروهِ هدف خود پیاده سازی کنند، بـه پایـان می رسـد.
سفارشی سازی
رفتار استفاده کننده
حساسیت مشتری به سفارشی سازی
2018
11
22
51
42
http://dastavard.journal.art.ac.ir/article_843_7224bb22ac6a972224a368aefffb262e.pdf
دستاورد
نشریه تخصصی دستاورد
1025-0840
1025-0840
1397
28
40
کاربرد هوش مصنوعی در طراحی صنعتی
امیرمهدی
صیفی
بهروز
پورخورشیدی
مقالۀ حاضر به بررسیِ هوشِ مصنوعی و تأثیرات آن بر طراحی صنعتی پرداخته است. در دنیای امروز، هوش مصنوعی نقش مهمی در تحولات دارد و با توجه به تغییراتِ گستردۀ محصولات و تحولات علمیِ اخیر، نیاز به آشناییِ بیشتر جامعۀ طراحی صنعتی با این علم وجود دارد. مقالۀ حاضر با تمرکز بر مطالعۀ پژوهش های پیشین، به تحقیقْ پیرامون اثرگذاریِ این فناوری بر زمینههای مختلف طراحی پرداخته است. نتایج حاصل به شناخت بهتر کاربران با کمک این علم حکایت دارد که موجب ارتقاءِ سطح مدیریت پروژه و روند طراحی شده است. امروزه مبحث شخصی سازی محصولاتِ مختلف دیجیتالی و صنعتی حائز اهمیت می باشد و در طراحی پیگیری می شود؛ هوش مصنوعی به این موضوع کمک کرده و موجب تحولاتی مثبت در راستای محوریت کاربر و شخصیسازی لوازم شده است. از دیگر نتایج حاصل میتوان به تأثیر مثبت این علم بر کاهش خطاهای انسانی و مدیریت منابع و انرژی در راستای حفظ محیط زیست اشاره کرد که این موارد امروزه در طراحی صنعتی دنبال میشوند. تهدیدات این علم برای انسان ها نیز در مقاله عنوان شده که از مهمترین آن ها میتوان به جایگزینی کامل سیستمها به جای منابع انسانی و جمع آوری اطلاعات کاربران و تحلیل آن، که میتواند مورد سوءِاستفاده قرار گیرد؛ اشاره نمود. در عصری که بر تجربۀ خوبْ برای کاربران و راحتی بیشتر آن ها توجه زیادی میشود؛ تمرکز بر مزایای این علم باعث حرکت صحیح در مسیری جدید خواهد شد که طراحی صنعتی در آن قرار گرفته است. با استفاده از شاخصه های ذکر شده؛ طراحان درک بهتری نسبت به نیازها پیدا کرده و محصولات کارامدتری خلق می کنند که به پیشرفت صنعت کمک خواهد نمود.
هوش مصنوعی
یادگیری ماشین
طراحی محصول
مزایا و تهدیدات هوش مصنوعی
2018
11
22
61
52
http://dastavard.journal.art.ac.ir/article_844_8e2163712a02f67aa98706e452e3afc5.pdf
دستاورد
نشریه تخصصی دستاورد
1025-0840
1025-0840
1397
28
40
معنای مبلمان
محمدرحیم
اقارب پرست
ادوارد لوسی-اسمیت متولد 1933 در کینگستون جامائیکا است. وی تحصیلات خود را در انگلستان تکمیل کرد. لوسی-اسمیت سالها بهعنوان نویسنده، عکاس، شاعر، منتقد ادبی و مورخ فعالیت داشته است و به عنوان یکی از پرتألیفترین افراد در زمینۀ هنر در بریتانیا شناخته میشود. این مقاله ترجمه و تلخیصی از مقدمۀ کتاب «مبلمان، یک تاریخچۀ موجز» اثر این نویسنده است. وی در یک بررسی عمیق از تاریخ مبلمان، نگاهی فراگیر به طراحی و ساخت مبلمان و اثرات متقابل مبلمان و جامعه، داشته است. لوسی- اسمیت مبلمان را از چهار جنبۀ مختلف مورد بررسی قرار میدهد؛ عملکرد مبلمان، مبلمان به عنوان شاخصی از وضعیت اجتماعی، جنبههای فناورانۀ مبلمان و درنهایت روشی که مبلمان مورد استفاده قرار میگیرد تا سَبک شخصی استفاده کنندهاش را معرفی کند. وی در بررسی دورههای مختلف از پیش از تاریخ تا دوران معاصر که در نُه بخش آن را تقسیم کرده همواره این چهار رویکرد را در نظر دارد. این کتاب اولین بار در 1979 به چاپ رسید و در چاپ سال 1993 مورد بازبینی قرارگرفت. از این منظر بخشهای پایانیِ کتابْ شامل اتفاقات و رویکردهای جدید در مبلمان و تأثیرات آنها نیست.
2018
11
22
66
62
http://dastavard.journal.art.ac.ir/article_845_9e286a7c3a1b67ccb998aac73f900825.pdf
دستاورد
نشریه تخصصی دستاورد
1025-0840
1025-0840
1397
28
40
English Abstracts
2018
11
22
73
68
http://dastavard.journal.art.ac.ir/article_846_edfefa23b8a62c42e867a556488c20b5.pdf