دانشگاه هنر
دستاورد
1025-0840
2783-1132
26
36
2017
02
19
شناسنامه و فهرست شمارۀ ۳۶
1
2
FA
http://dastavard.journal.art.ac.ir/article_345.html
http://dastavard.journal.art.ac.ir/article_345_2e9116eb53013d864d3b5db012b6d741.pdf
دانشگاه هنر
دستاورد
1025-0840
2783-1132
26
36
2017
02
19
دیزاین یقه ندارد!
4
5
FA
محمد
رزاقی
0000-0002-7687-632X
مدیر مسئول و سردبیر نشریۀ دستاورد
id.uoa.mr@gmail.com
http://dastavard.journal.art.ac.ir/article_338.html
http://dastavard.journal.art.ac.ir/article_338_208c7b3d8b0cc7b9012b8c091dd49ae2.pdf
دانشگاه هنر
دستاورد
1025-0840
2783-1132
26
36
2017
02
19
بررسی تحلیلی مقاله های نشریۀ دستاورد از آغاز تا کنون ۱۳۹۵-۱۳۷۳
6
13
FA
سحر
محمدی
معاون سردبیر
si.mohammadi@gmail.com
10.30480/dastavard.2017.339
این مقاله می کوشد تا به بررسی آثار چاپ شده در 35 شمارۀ نشریۀ دستاورد، از سال 1373 تاکنون بپردازد. روش تحقیق، تحلیلی-توصیفی و جامعۀ آماری پژوهش، کلیۀ مقاله های نشریۀ دستاورد طی 22 سال انتشار آن بوده است. درمجموع، 384 عنوان مقاله بررسی و اطلاعات مستخرج از آن، براساس سه مقولۀ کلی «نویسندگان ،» «محتوای مقاله ها » و «سیر تحول مقاله ها در گذر زمان » دسته بندی شده است.«نویسندگان »، به تفکیکِ جنسیت، رتبۀ علمی، رشتۀ تحصیلی، وابستگیدانشگاهی و بسامد آثار، موردمطالعه قرار گرفته اند و نتایج نشان می دهد بیشترین سهم مشارکت به مردان، دانشجویان، رشتۀ طراحی صنعتی، و دانشگاه هنر اختصاص داشته است. مقولۀ «محتوای مقاله ها » به تفکیکِ نوعِ مقاله؛ شامل یازده دستۀ مقاله های پژوهشی، ترویجی، مروری، گردآوری، معرفی، گزارش، مصاحبه، جُستار، نقد، تالار خط و ترجمه و به تفکیکِ موضوعِ مقاله؛ شامل 24 دستۀ مباحث آموزشی، اسباب بازی، ارگونومی، مواد و رو شهای ساخت، هویت، آموزش در طراحی صنعتی، فناوری، پژوهش، خلاقیت، نشان هشناسی، طراحان صنعتی دنیا و ایران، طراحی خودرو، فرایند طراحی، طراحی صنعتی در دنیا، تالار خط، چالشخونه، تئوری طراحی، سبک ها، طراحی پایدار، مبانی، مبلمان شهری، محصول، مصاحبه و گزارش بوده است. براساس نتایج، در بخش نخست بیشترین سهم به مقاله های ترویجی، گزارش، معرفی و ترجمه، و در بخش دوم به گزارش و تئوری طراحی اختصاص داشته است. در انتها سیر تحول برخی از مقاله ها در طول 35 شماره بررسی شده اند.
مرور تحلیلی مقاله ها,نمایۀ تحلیلی(توصیفی),مقاله ها,نشریۀ دستاورد,رشتۀ طراحی صنعتی
http://dastavard.journal.art.ac.ir/article_339.html
http://dastavard.journal.art.ac.ir/article_339_7a44977ff3f29c46b4b3ef6406d4123e.pdf
دانشگاه هنر
دستاورد
1025-0840
2783-1132
26
36
2017
02
19
مروری بر طراحی میز و صندلی دانش آموزی
14
23
FA
محمد رحیم
اقارب پرست
0000-0003-2101-3313
rahim.aghareb@gmail.com
محمد
رزاقی
0000-0002-7687-632X
id.uoa.mr@gmail.com
10.30480/dastavard.2017.340
در این مطالعه، مقالاتی در زمینههای طراحی، ارگونومی و ساخت میز و صندلی مدرسه، آنتروپومتری کودکان دبستانی و نیز مطالعات مربوط به تناسب میز و صندلی با این گروه از کاربران مورد بررسی قرار گرفته است. این مقالات در دو گروه اصلی دستهبندی شدند: گروه اول مربوط به مطالعاتی است که جنبههای متعدد مشکلات طراحی یا کاربری میز و صندلیهای مدارس را بررسی میکند؛ مانند آموزش درست نشستن به کودکان، ایجاد تناسب ابعادی بین کودک، فعالیت آموزشی و میز و صندلی مدرسه، ویژگیهای تعبیهشده در میز و صندلی و نیز نظارت دائمی معلم بر نحوۀ درست نشستن دانشآموزان و گروه دوم مقالاتی است که به چارچوبهای کلی بررسی و طراحی میز و صندلی مدرسه اشاره دارد. این مطالعه با تحلیل، ترکیب و جمعبندی یافتههای این مقالات، پیشنهادهای مناسبی را برای طراحی میز و صندلی دانشآموزی پیشنهاد میکند.
ارگونومی,آنتروپومتری,میز و نیمکت دانشآموزی,طراحی
http://dastavard.journal.art.ac.ir/article_340.html
http://dastavard.journal.art.ac.ir/article_340_32b3860ddea6b6025b67019fc27c6670.pdf
دانشگاه هنر
دستاورد
1025-0840
2783-1132
26
36
2017
02
19
شناسایی شــاخصهای طـراحی ایرانی در تعامل با نیاز جهانی
24
31
FA
مصطفی
توحیدی فر
mostafa.tohidifar@gmail.com
10.30480/dastavard.2017.341
پژوهشگر در این مقاله بهمنظور یافتن شاخصهای اصیل طراحی ایرانی، از دستاوردهای پژوهشگران در حوزۀ هویت ملی ایرانی؛ همچون دومزیل، رجایی، فولتس، کبیری و سایرین سود برده است و پس از شناسایی شاخصها، عمدهترین شاخص هویتی ایرانیان را «گرایش به امر یکتا» و تبلور آن در طراحی ایرانی دریافته است که سایر شاخصهای هویت طراحی ایرانی در ادوار مختلف، گرد آن جمع آمدهاند. درادامه، عنصر «روایی» و «باز بودن» در هویت ایرانیان باعث شده است که ایشان در اخذ و پذیرش عناصر مطلوب فرهنگهای همسایۀ خود بیتعلق و پویا عمل کنند و این امر یکی از شاخصهای مهم و تأثیرگذار در توسعۀ طراحی ایرانی بوده است؛ چراکه دامنۀ راهحلهای پیشِرو برای حل مسائل جامعۀ ایرانی را به میزان چشمگیری افزایش میدهد. این شاخص، در تعامل با سایر فرهنگها نهتنها پدیدۀ «چند فرهنگ و یک تمدن» را تشدید کرده است؛ بلکه در گفتمان «جهانیسازی»، وجه غالب هویت ایرانیان را برای گفتوگو میان فرهنگها و تمدنها، نمایان و از این تهدید فرصت ساخته است.
طراحی ایرانی,جهانیشدن,یکتاگرایی,تساهل,هویت ملی
http://dastavard.journal.art.ac.ir/article_341.html
http://dastavard.journal.art.ac.ir/article_341_61ec4a59e73f678a0e28423b4dedc27c.pdf
دانشگاه هنر
دستاورد
1025-0840
2783-1132
26
36
2017
02
19
مسکات و برندینگ آنتروپومورفیسم
32
39
FA
محبوبه
مزارعی
spacestation777@gmail.com
محمد
رزاقی
0000-0002-7687-632X
id.uoa.mr@gmail.com
10.30480/dastavard.2017.342
امروزه با توجه به بمباران مشتریان با انبوه کالاها و خدمات، تصمیمسازی مشتری از مفاهیم مهم در برندینگ و تجارت تلقی میشود. در این فرایند، انطباق ارزشهای رمزگذاریشده در کالا و خدمت با انتظارات مشتریان بسیار حائز اهمیت است و تصمیم خرید یا عدم خرید فرد را رقم میزند. ازسویدیگر «آنتروپومورفیسم» یا بهاصطلاح «انسانانگاری» فرایندی تأثیرگذار در طراحی محصول/خدمت است که با جلبتوجه فرد و افزایش قوۀ شناخت و درگیر ساختن احساس وی با کالا/خدمت پیشرو، تصمیمگیری را هدایت میکند. مسکات بهعنوان شخصیت هویت تجاری سازمانها و شرکتها، نمودی از آنتروپومورفیسم است که در قالب انسان، حیوان یا اشیا متبلور شده و از همین طریق در ذهن مخاطب ماندگار میشود. در این نوشتار اهمیت مفهوم آنتروپومورفیسم در دنیای رقابت و برندینگ بهطورعام و نقش مسکاتها در برندینگ آنتروپومورفیک موردبحث و بررسی قرار گرفته است. در ابتدا با مرور ادبیات حوزۀ آنتروپومورفیسم، مسکات و برندینگ تلاش شده است زنجیرهای از حلقههای بهظاهر منفصل ایجاد شده و سپس نشان داده شود که چگونه تبلور ویژگیهای انسانی در محصول و شخصیت برند میتواند ابزاری برای برندینگ، تجارت و معرفی بنگاههای اقتصادی یا مؤسسات آموزشی باشد.
آنتروپومورفیسم,مسکات,برندینگ,شخصیت برند
http://dastavard.journal.art.ac.ir/article_342.html
http://dastavard.journal.art.ac.ir/article_342_874cb2f446c6c34a15fb1d25488ead37.pdf
دانشگاه هنر
دستاورد
1025-0840
2783-1132
26
36
2017
02
19
فرهنگ طراحی و طـراحی گــفتمانی
40
45
FA
اِتزیو
مانزینی
استاد افتخاری دانشگاه پلیتکنیک میلان
ندا
امیراعلایی
استادیار گروه دروس عمومی، دانشگاه هنر
ezio.manzini@polimi.it
10.30480/dastavard.2017.343
http://dastavard.journal.art.ac.ir/article_343.html
http://dastavard.journal.art.ac.ir/article_343_6c00467da5092317e763f342665a96ec.pdf
دانشگاه هنر
دستاورد
1025-0840
2783-1132
26
36
2017
02
19
داویــنچی، خـــیام و طراحی صنعتی
46
49
FA
مصطفی
میرفندرسکی
takhtefoolad55@gmail.com
10.30480/dastavard.2017.344
تاریخ و فرهنگ ایران، گوهری است که باوجوداینکه پژوهشگران و دانشمندان بسیاری از ملیتهای گوناگون دهههاست به آن پرداختهاند، تنها گوشۀ کوچکی از آن آشکار شده است. «ایرانی» نهتنها یک ملیت، بلکه فرهنگی غنی را در ذهن همه تداعی میکند و خود ما ایرانیها بیش از همه به این نکته واقفیم؛ اما قادر به ارائۀ تعریفی یکدست و همگون از «ایرانی» نیستیم. اقوام، زبانها، مذاهب و گرایشهای گوناگون در کنار هم صدها و هزاران سال زیستهاند و در عین اینکه همیشه دربارۀ یکدیگر لطیفه ساختهاند و گاهی کار را به تحقیر یکدیگر نیز کشاندهاند، اما هیچگاه تبدیل به کشمکش و جنگ خونین میانشان - چیزی که بهوفور در غرب و شرق شاهدیم - نشده است. بهعنوان یک آموزگار که از ابتدا تاریخ برایم جذابیتی خاص داشته است، این شانس را داشتهام که در رشتهای تحصیل کنم که با فرهنگ، نهتنها از نگاه یک مورخ یا جامعهشناس، بلکه ازنظر یک «طراح» با جهان اطراف خود ارتباط پیدا کرده و سروکار دارد؛ مانند کسی که کوزهای را «طراحی» میکرده و در کارگاه سفالگریاش میساخته، یا مانند یک زن قالیباف که سالها روی دار قالی «طرح»هایی را که بهخوبی میشناخته، بهصورت یک شاهکار درمیآورده است. کوتاهسخن، در این یادداشت، تلاش کردهام که در حد امکان، دو «طراح» نابغه را در موقعیتهای خاص خودشان بشناسم.
داوینچی,خیام,طراحی صنعتی
http://dastavard.journal.art.ac.ir/article_344.html
http://dastavard.journal.art.ac.ir/article_344_ac0791f5034842a20d0852d8fb41e6b5.pdf
دانشگاه هنر
دستاورد
1025-0840
2783-1132
26
36
2017
02
19
در بـاب سرقت علمی
50
51
FA
محبوبه
مزارعی
spacestation777@gmail.com
صادق
کرایی
http://dastavard.journal.art.ac.ir/article_346.html
http://dastavard.journal.art.ac.ir/article_346_729c3b4fc1557e90e4b12cfe70c336ff.pdf
دانشگاه هنر
دستاورد
1025-0840
2783-1132
26
36
2017
02
19
Abstracts
57
60
FA
http://dastavard.journal.art.ac.ir/article_347.html
http://dastavard.journal.art.ac.ir/article_347_9a2663704dc476878b2e7e76506babda.pdf