%0 Journal Article %T طراحی مواد محور (ام.دی.دی) : روشی برای طراحی تجربیات مواد %J دستاورد %I دانشگاه هنر %Z 1025-0840 %A هرسینی, صبا %D 2019 %\ 06/22/2019 %V 29 %N 41 %P 79-62 %! طراحی مواد محور (ام.دی.دی) : روشی برای طراحی تجربیات مواد %K تجربه مواد %K طراحی تجربه %K مواد %K طراحی مواد محور %K طراحی با پسماند %R 10.30480/dastavard.2019.898 %X بررسی در زمینه‌ی مواد به طور دائم این امر را طرح می کند که مواد جدید جایگزین بهتری برای مواد معمولی‌اند. در تبلیغات تجاری اولیه عملکرد مناسب مواد جدید، بدیهی تلقی می‌شود. با این وجود، ممکن است این امر به تنهایی برای موفقیت تجاری و استفاده گسترده از مواد کافی نباشد. «مواد» هم‌چنین باید بتواند تجربیات معناداری را در زمینه‌ی ارزیابی سودمندانه و فراتر از آن برای کاربر خلق کند . این امر، نیازمند بررسی مواد نه تنها از نظر ماهیت آن، بلکه هم‌چنین برای کارکردش، چیزی که برای طراح بیان می‌کند، چیزی که در طراح برمی‌انگیزد و آنچه طراح را به انجامش وامی‌دارد است. در جستجوی کاربردی مناسب برای چنین درکی، دانشمندان مواد و صنایع وابسته به آن برای هدایت توسعه مواد بر اساس اهداف تجربی از طراحان کمک گرفته‌اند. پس از توصیف مبانی نظری روش MDD، موردی ارائه شده است که «پسماند قهوه» دستمایه طراحی برای ایجاد کانسپت محصولی جدید است. در آخر نیز، پزوهش های پیش رو برای به دست آوردن بینش جدید در کاربرد موثر روش ام.دی.دی برای پروژه‌های متنوع پیشنهاد شده است.ارتباط با تجربه طراحی – برای دهه ها، «مواد» کانون پزوهش ها و موضوع عملی طراحی بوده است. لیکن، گزارش هایی از این دست کمتر مورد توجه قرار گرفته است. روش ام.دی.دی در مقاله حاضر با هدف تامین اطلاعات لازم برای طراحان در نظم دهی، تعامل و بازتاب تجربیات ایشان در رابطه با مواد است. %U http://dastavard.journal.art.ac.ir/article_898_a7f472ffba6cce790e29f47b1e3591c9.pdf